Günümüzün karmaşık nitelikteki projeleri adına birey bazındaki çalışmalar ve klasik nitelikteki yöneticilik girişimleriyle istenilen sonuçlara ulaşmak mümkün değildir.

Örgütlerde Takım Kavramı

(…bir önceki köşe yazımın devamı) Günümüzün karmaşık nitelikteki projeleri adına birey bazındaki çalışmalar ve klasik nitelikteki yöneticilik girişimleriyle istenilen sonuçlara ulaşmak mümkün değildir. Günümüz dünyasında sürekli yaşanan yoğun gelişmeler, değişimin artan hızı, beraberinde getirdiği küresel ölçekli sorunları çözme noktasında bizleri zor durumda bırakmaktadır. Önümüze çıkan fırsatları değerlendirebilme, kullanabilme becerisi, genellikle yetenekli insanların bir araya getirilmesi, etkili bir şekilde yönetilmeleri ile doğru orantılıdır. Takım çalışması açısından rekabet üstünlüğü kazanmaya yönelik çalışma düşüncesinin temelini oluşturmaktadır. Takım çalışmasına dayalı bir örgütsel yapı genellikle daha geniş çalışma rollerine ilişkindir. Bunun arkasında yatan temel mantık, genellikle daha esnek bir örgüt yaratarak, daha yakın bir iş birliği oluşturulmasıdır.

Takım çalışması yönetimin süreçlerini ve yöntemlerini sürekli olarak geliştirmek, faaliyet ve amaçları tespit etmek için birlikte çalışmaları şeklinde tanımlanabilir. Takım çalışması, takımın birlikte çalışma süreçleri üzerine odaklandığı, katılımlarını değerleyen, teşvik eden bir hava yaratmak adına harekete geçtiği bir çabadır. Bir takım, özgül amaç ve projelerin başarılması için, ortak çıkarlar ve değerlerle bir araya gelen çalışanlardan oluşmaktadır. Takımlar stratejik amaçlarını gerçekleştirmek yönünde motive olarak, bilgi ve iş süreçlerinin performans düzeylerini arttırmak suretiyle, ortak iş mükemmelliğini gerçekleştirmeye çalışmaktadırlar. Günümüzde stratejik amaçlara göre, iş süreçlerinin hızlandırılması sayesinde, birçok bölümler ve birimler iş süreçlerinde üretilmiş olan bilgilerle, sürekli olarak karşılıklı, yeni düzenlemelere ve iletişim sürecine ihtiyaç duymaktadır. Ortaya çıkan ihtiyaçların karşılanması, birbirine bağlı küçük çalışma gruplarının varlığı ile mümkündür. Bilgi, tecrübe ve farklı bakış açılarının birbirleri ile bütünleştirilmesine, kaynaştırılmasına ihtiyaç söz konusudur. Bunu gerçekleştirme noktasında takım bireyleri sürecinde elde ettikleri yeni bilgileri, deneyimleri takım içinde ve diğer takımlarla paylaşmak suretiyle, bilginin etkinliğinin artmasına katkıda bulunmaktadırlar.

Ortak Amaç ve Vizyona sahip olmak

Bireylerin içinde yer aldıkları takımların, geleceğe ilişkin görüşlerinin ve amaçlarının neler olduğunu bilmeye ihtiyaçları vardır. Amaç ve görüş çerçevesinde bir düzene koyabilmeleri ve bu konularda bilgi sahibi olmaları gerekmektedir. Bu insanların ortak amacı, performans hedefleri ve birbirlerini karşılıklı olarak sorumlu sayabilecekleri ortak yaklaşımları vardır. Bu sürecin gerçekleştirilmesinde yapması gerekenler konusunda belirli bir bilinç düzeyine sahiptirler. Takım çalışması sürecinde çalışanlar, liderin beklentileri nelerdir, bu beklentilerin nasıl karşılanacağına ilişkin bilgi düzeyine sahiptirler. Takımlar sayesinde paylaşılan bu görüş, bireylerin hedeflerini gerçekleştirmede yoğun bir gayret sarf etmelerini, güçlü bir kültürün yaratılmasına katkı sağlamaktadır.

Sağlıklı İletişimin Oluşturulması

Manaları ortak kılma süreci adına tanımlanan iletişim takım, grup gerçeğinin özünü teşkil etmektedir. Farklı düşünce, değer ve inanca sahip insanların, bir araya gelerek birlikte çalışma güdüsü taşımaları, birtakım ortaklıkların bulunması ile mümkündür. Bu ortaklıkların temininde ortak payda olarak iletişim yer almaktadır. Takım üyeleri arasında yoğun ve açık bir iletişim düzeni bulunmaktadır. Etkin iletişim düzeni, takım üyelerinin teker teker izole olmasını ortadan kaldıran bir süreçtir. Birlikte çalışma anlayışını oluşturulabilmesi, başarıya ilişkin sinerjik bir yapının oluşturulabilmesi, ancak takım üyeleri arasında yer alan kesintisiz, açık iletişime bağlıdır.

Takıma Ait Olma Duygusu

İnsanlar için ait olma, olabilme duygusu çok önemlidir. Ait olabilme, vazgeçilmeyen ihtiyaç türlerinden birisidir. Özellikle takıma bağlılık duygusunun yaratılması, bireylerin aitlik ihtiyaçlarının tatmin araçlarından birisini oluşturmaktadır. Takımlarda bireyler, aynı takımın üyesi olmaları nedeniyle ortak amaçların gerçekleştirilmesi niyeti ile bir araya gelmektedirler. Farklı takım kültürü, iş yapma biçimleri, ilişkiler ağı ile geliştirmektedirler. Takım, adeta kuralları, prensipleri, ilkeleri, değerleri olan küçük boyutlu bir örgütsel ilişkiler ağını oluşturmaktadır. Takım üyeleri, üyesi bulunduğu takımın normlarını bir bütün olarak benimsemektedir. Böyle bir durumda takımda 'ben' yerine, 'biz' anlayışı hakim olmaktadır. Takım üyeleri, diğer gruplara göre kendilerinin farklı olduklarını algılamaktadırlar.

Örgütlerde Takım Çeşitleri - Sanal Takımlar

Günümüzde internet kullanımının oldukça yaygınlaşması ile oluşturulan intranet ve extranet sistemleri, sanal çalışanları ve sanal takımları gündeme getirmiştir. Özellikle yeni
teknolojilerin kullanımı, gelişmiş bilgi teknolojilerinin kullanımı, bireylerin yüz yüze karşılaştığı durumlarla sınırlanmış olan takım kavramını farklılaştırmıştır. Artık aynı görev yapan bireyler, birbirlerinden oldukça uzak mesafelerde, yüz yüze görüşme olmaksızın, bilgisayar ortamında elektronik haberleşme imkanına kavuşmuştur. Sanal takımlar aracılığıyla bireyler, belirli mekan, program ve kuruluşlara bağlılık taşımaksızın, daha demokratik, merkezi de olmayan bir çalışma anlayışına sahip olmaktadırlar. Genel olarak bu süreç, ses, video ve konferans alternatiflerini de kapsayan gelişmelerle desteklenmektedir. Tüm bunlara cep telefonları ile sağlanan sınırsız iletişim imkanı ve internet aracılığıyla etkileşimli bilgi ağı da eklenince, sanal takımlar ortaya çıkmaktadır. Sanal takımlar, genelde, duygusal olmaktan öte, objektif bilgilerle etkileşip, kurumsal kararlar alırken meydana gelmektedirler (devamı, bir sonraki köşe yazımında…)