İsrail’in inatçı direnişi ve ABD’nin Irak, Suriye ve Körfez ülkelerindeki varlığını sürdürmesi olmasaydı, Orta Doğu İran hegemonyasının eşiğinde olurdu. Ancak Direniş Ekseni’nin askeri gücü, 2018’den bu yana giderek daha belirgin hale gelen siyasi ve ekonomik zayıflıklarla sürüyor.

İsrail'in inatçı direnişi ve ABD'nin Irak, Suriye ve Körfez ülkelerindeki varlığını sürdürmesi olmasaydı, Orta Doğu İran hegemonyasının eşiğinde olurdu. Ancak Direniş Ekseni'nin askeri gücü, 2018'den bu yana giderek daha belirgin hale gelen siyasi ve ekonomik zayıflıklarla sürüyor. Lübnan'da, hükümet karşıtı protestolar, halkın Şii partisinin ve onun yozlaşmış müttefiklerinin Beyrut'taki hakimiyetinden ne kadar memnun olmadığını gösterdiğinden, Hizbullah gergin durumda. Suriye'de İranlılar ve Şii milisler, İsrail'in askeri baskısı altındalar. Bunun sonucunda İran'ın genişleme ivmesi keskin bir şekilde azaldı, ancak Tahran şimdiye kadar konumunu koruyabildi. Lakin Esad rejimi, ekonomik ve mali durumu o kadar zayıf ki İran, çöküşünü önlemek için, onu yıllarca desteklemek zorunda kalacak. Irak'ta Tahran, Bağdat'taki hükümet üzerindeki etkisinin bir kısmından vazgeçmekle kalmadı, aynı zamanda ABD'ye karşı mücadelede askeri gerilemeler yaşadı. Lübnan'da olduğu gibi burada da göstericiler, İran ve müttefiklerinin oynadığı baskın role ve bazı durumlarda sonuçlanan kötü yönetim ve yolsuzluğa direndiler. Yemen'de İran'ın müttefiki Husi isyancılar için bir zafer beklentisi iyi, ancak ülke ikiye, üçe veya daha fazla parçaya bölünebilir. Ekonomik durum o kötü durumda ki, Yemen önümüzdeki yıllarda başarısız bir ülke olacak. Bu durum karşısında, Batılı politikacıların karşı önlemler alma şansı var. Almanya ve Avrupa'nın harekete geçme seçeneklerinin öncelikle ABD ile İran arasında devam eden nükleer anlaşma müzakerelerinin başarılı olup olmamasına bağlı olduğu doğrudur. Ancak Biden hükümeti tam olarak bunu talep etse bile, İran'ın son yıllarda kazandığı toprakları tartışmaya açması bile pek olası değil. Zira Lübnan, Suriye, Irak ve Yemen'deki 'ileri savunma' İran'ın askeri stratejisinin ayrılmaz bir parçası. Bu nedenle, nükleer müzakerelerin sonucu ne olursa olsun, İran'ın genişlemesine cevaplar bulunmalıdır. Almanya ve Avrupa, Direniş Ekseni ile başa çıkmak için üç temel yönde gelişebilecek bir kılavuz geliştirmelidir: Birincisi, Avrupalılar İran hegemonyasını kabul edebilirler. İran'ın askeri gücü ve Lübnan, Suriye, Irak ve Yemen'deki müttefikleri böyle bir politikanın lehinde konuşacaktır. Bununla birlikte, Tahran'ı jeostratejik açıdan çok daha önemli Körfez ülkelerine karşı daha fazla genişlemeye teşvik edip etmeyeceğinin açık olmaması bir yana, İranlıların bahsi geçen ülkelerin hiçbirinde başarılı olamaması, onların askeri başarılarına aykırıdır. Bunun yerine Tahran bölgedeki eylemleriyle devletin başarısızlığını teşvik ediyor, çünkü yolsuzluk, kötü yönetim ve son yıllardaki savaşların sonuçları yalnızca protestoları kışkırtmıyor (Lübnan ve Irak'ta öncelikle Covid 19 salgınıyla sona erdi). Şimdiden bu ülkelerdeki milyonlarca insanı kaçmaya zorladılar.

Kudüs Kolordusu ve müttefikleri hükmetmeye devam ederse, Lübnan, Suriye, Irak ve Yemen'den daha da fazla insanın anavatanlarında kalmama kararı alıp, Avrupa'ya yönelmesi muhtemeldir. Ayrıca, siyasi önlemlerin eksikliği nedeniyle askeri başarılar tamamlanmadı. Sünni terör gruplarının yükselişinin nedenleri üzerine (özellikle nüfusun Sünni-Arap kesimlerine yönelik baskılar gibi) Suriye ve Irak'ta hiçbir şey değişmedi. Öyle ki İslam Devleti (İD), şu anda yeraltında yeniden güç kazanıyor. İran hegemonyası muhtemelen İran karşıtı terörist gruplardan gelen artan bir tehdide ve uzun vadede daha fazla istikrarsızlaşmaya yol açacaktır. İkinci bir karşı seçenek, askeri saldırılar da dahil olmak üzere, bir dizi önlemle İran'ın genişlemesini geri almak olabilir. Böyle bir yaklaşımı destekleyen bir argüman, Avrupalıların (ve ABD'nin) Orta Doğu'daki önemli müttefiklerinin kolaylıkla kendilerine kazanılabileceği ve Batılı ortaklarına danışmadan uygun adımları atmış olmaları olabilir. Suudi Arabistan ve BAE, 2015'te Yemen'e müdahaleleriyle bunu denedi, ancak başarısız oldu. İsrail, 2017'den bu yana, Suriye ve Irak'a düzenlediği saldırılarla İran'ın her iki ülkedeki genişlemesini engellemeye çalışıyor. Bu seçeneğe karşı temel argümanlar, 2003'ten sonra Irak'taki ABD birliklerinin deneyimleri, İsrail'in 2006'da Hizbullah'a karşı savaşı ve Husilerin Yemen'deki başarılarının, modern orduların düzensiz güçlere karşı savaşmasının ne kadar zor olduğunu ve ne kadar güçlü olduğunu göstermesidir. Ayrıca İran, Eylül 2019'da Suudi Arabistan'a düzenlediği saldırılarla Körfez Ülkelerinden küresel ekonomiye petrol arzını ciddi şekilde engelleyebileceğini kanıtladı. Böyle bir stratejinin sonucu da kalıcı istikrarsızlık ve hatta belki de yenilgi olacaktır. Üçüncüsü, uzun vadeli hedefi belirtilen dört ülkede İran'ın genişlemesini sona erdirmek olan, ancak kısa vadede Tahran'ın şu anki öngörülerine dayanan bir sınırlama stratejisinin (açık ara en iyi) seçeneği kalıyor.

İslam Cumhuriyeti'nin muhalifleri iki şekilde ilerleyecekti. Bileşenlerden biri, İran'ın silahlı iş birliği ortaklarını mümkün olduğunca izole etmek ve yaptırım uygulamak olacaktır. İlk adım olarak, buna Lübnan Hizbullahı, Hizbullah taburları, Asaib Ehl-i Hak ve İran'a sadık diğer milisler ve onların lider personelinin (zaten orada listelenmedikleri sürece) tüm ilgili terör listelerine dahil edilmesi dahildir. ABD, 18 Temmuz 2012'de AB üyesi Bulgaristan'da İsrailli turistlere yönelik bir saldırı gerçekleştirmesine rağmen, Hizbullah'ı bir bütün olarak örgüt olarak dahil etme konusunda henüz anlaşmaya varamayan Avrupalılardan çok daha ileride. Hizbullah ve Iraklı milisler ayrı değil entegre örgütlerdir. AB'nin 2013'te Hizbullah'ın 'askeri kanadını' listelediği listede önerildiği gibi, 'iyi' ve 'kötü' kesimler. Böyle bir strateji, nükleer anlaşma müzakerelerinin sonucuna büyük ölçüde bağlı olacaktır. ABD'nin bir anlaşma sonucunda yaptırımları geri çekmesi halinde, İran'ın serbest kalan parayı yayılmacı politikasını sürdürmek ve Direniş Ekseni'ndeki müttefiklerine desteğini artırmak adına kullanma riski var. Ancak böyle bir gelişme, Orta Doğu'da İran'a karşı koyma ihtiyacını değiştirmeyecektir. Bununla birlikte, İran'ın nükleer programı üzerinde yeni bir anlaşmaya varılmazsa, İslam Cumhuriyeti'nin kendisi de dahil olmak üzere kararlı bir çevreleme politikasına alternatif olmayacaktır. Böyle bir durumda İran kurumlarının olup olmadığı da dikkate alınmalıdır. Lübnan Hizbullahı gibi şüphesiz terör örgütleriyle olan yakın bağları zaten böyle bir adımı akla getiriyor. Bir sınırlama stratejisinin parçası olarak Avrupalılar, ABD ile birlikte Tahran'ın daha fazla güç kazanmasını önlemek için İran'ın Lübnan, Suriye ve Irak'taki muhaliflerini desteklemelidir. Şubat 2020'de NATO, Irak'taki orduya yönelik eğitim ve danışma misyonunu açıklarken, bunun nasıl görünebileceğini açıkça ortaya koydu, 4.000 erkeğe çıkardı. Bu kararın temel amacı, resmi olarak Irak ordusunu IŞİD'e karşı savaşmak için eğitmek olsa da açıklanmayan bir diğer hedef de İran etkisinin zayıf olduğu bir kurumu güçlendirmek adınadır. Başbakan Mustafa el-Kazimi de Tahran'ın ve Irak'taki müttefiklerinin dostu değil, bu nedenle ülkenin yeniden inşası için yardım talepleri de kabul edilmelidir. Benzer bir yaklaşım, ordunun IŞİD'e karşı mücadelede zaman zaman Hizbullah'la yakın iş birliği yapmak zorunda kalsa da Hizbullah'tan uzak durduğu Lübnan'da da mümkün olabilir. Ülkenin yeniden inşası için yapılacak yardımlarda Hizbullah ve müttefiklerinin faydalanmamasına özen gösterilmelidir. Avrupalıların Suriye'de daha az manevra alanı var, ancak yine de orada IŞİD'e karşı mücadelenin yükünü, ülkenin doğusunda konuşlanmış yaklaşık 700 askeri bulunan ABD ile (IŞİD'e karşı savunmak ve Suriye'yi savunmak için) paylaşmanız tavsiye edilir. Amerikalılar orada kalmaya karar verirlerse, Almanya ve Avrupa da askeri personel göndermeyi teklif etmelidir. Ayrıca ABD destekli Kürt Halk Savunma Güçleri (aslında Suriye PKK'sı) ile Türkiye arasındaki gerilimi azaltmak için çalışmalılar. Esad rejimine karşı yaptırımların sürdürülmesi de böyle bir stratejinin önemli bir unsuru olacaktır. Bununla birlikte, böyle bir taahhüt İran'ı yükün büyük bir kısmından kurtaracağından, Suriye'de yeniden yapılanma için fon sağlanması söz konusu olmayacaktır. Tek özel durum Yemen olacaktır. Çünkü İran'ın Husiler üzerindeki etkisinin, Hizbullah ve İran'a sadık diğer gruplar üzerindeki etkisinden çok daha zayıf olması muhtemel. En önemli hedef, başlangıçta, Husileri İran kampından çekilmeye ikna etmenin mümkün olup olmadığını müzakerelerde araştırmak olacaktır. Bunu yapmak için Avrupalılar (ABD gibi) Husilerin savaşı ve dolayısıyla kuzey Yemen'in kontrolünü kazandığını kabul etmeli ve yeniden yapılanma için yardım teklif etmelidir. Ancak Husiler uzun vadede direniş ekseninden yana karar verirlerse, Yemen'de de Irak ve Lübnan'dakine benzer bir çevreleme stratejisi izlenmelidir. Husileri terör örgütü listesine almak ilk adım olacaktır. Ancak güney Arap ülkesinde böyle bir stratejiye kimin ortak olabileceği her şeyden önce savaşın nasıl gelişeceğine bağlı. Şu anda Yemen'in en az iki devlete bölüneceğine veya birkaç küçük birime bölüneceğine dair birçok işaret var.