Şehirler arası arası trafiğin durdurulması her ne kadar virüsün yaygınlaşmasını engellemek açısından olması gereken bir karar gibi gözükse de iyi organize edilmediği zaman şehirler arası gıda sevkiyatının durması ve gıda zincirinin bozulmasına yol açar.

Şehirler arası arası trafiğin durdurulması her ne kadar virüsün yaygınlaşmasını engellemek açısından olması gereken bir karar gibi gözükse de iyi organize edilmediği zaman şehirler arası gıda sevkiyatının durması ve gıda zincirinin bozulmasına yol açar.

Gıda zincirinin bozulması ise haliyle büyük şehirlerde marketlerin boşalmasına ve halkın marketleri yağmalamasına yol açar. Bir anlamda istenmeyen görüntülerin yaşanmasına, halkın devletine olan güvenin sarsılmasına neden olur.

Bu nedenle sivil vatandaşların giriş ve çıkışları durdurulurken veya şehir giriş ve çıkışları kontrollu verilirken tır ve kamyonların giriş ve çıkışları için ayrı bir yol oluşturmalı ve geçtikleri her şehirde durdurmak yerine Çin'in yaptığı gibi bu araçları mühürleyip gidilecek yere kadar insanlarla temasını kesecek bir yola baş vurulmalı,gittikleri yerde kontrol edilmelidir. Yani nakliye araçları için serbest ve güvenilir şerit oluşturulmalıdır.

Bu tedbirler acilen alınmazsa bir hafta içinde Ankara ve İstanbul'da açlık başlar.
İstanbul girişindeki araç trafiğinin 50 km'yi geçtiği haberi geldi. Bu aynı zamanda araçlardaki gıdaların bozulmasına da yol açacağı gibi günlük bir sevkiyatın bir haftayı bulmasına ve gıda ürünlerine sevkiyat maliyetinin eklenerek fiyatlarının ikiye ve hatta üçe katlanmasına neden olur. Bu durum ekonomik sıkıntı çeken vatandaşların galeyana gelmesine ve zor duruma girmesine de neden olur.

DEMİRYOLLARI ACİLEN DEVREYE GİRMELİ

Benim önerim: Acilen demiryolların tam vardiye ile işletime açılması; tır ve kamyonların tren garına yönlendirilerek yüklerin yük trenlerine boşaltılıp büyük şehirlere trenle gönderilmesinin sağlanmasıdır. Ayrıca, bu olay bize demiryollarının ne kadar stratejik olduğunu gösterdiği gibi, bence virüsten sonra da yollarımızdaki tır ve kamyon görüntüsü yerine demiryolları ile iç sevkiyatlarin yapılması sağlanmalıdır.

DENİZ YOLU AKTİF OLARAK KULLANILSIN

Bunun dışında liman şehirleri üzerinden deniz taşımacılığını da devreye almanın zamanı geldi. Örneğin İzmir, İstanbul. Samsun, Trabzon, Antalya ve İskenderun üzerinden deniz sevkiyatı yaparak yollardaki yükü hafifletmemiz gerekir. Önlem alırken milyonlarca insanı aç bırakmamak gerekir.

HAVA YOLU TAŞIMACILIĞI BAŞLASIN

Hava yolları bildiğiniz gibi yolcu taşımadığından şu anda atıl durumdadır. Havayolu firmalarımızın bu dönemde nakliye işi yaparak şehirler arası gıda sevkitayına katkı sağlamasını da öneriyorum. Havayolu kargo uçaklarının fiyatlarını indirerek üreticilerin ekonomik seviyesine göre yeniden yapılandırarak krizin kısa bir zamanda atlatılması sağlanmalıdır.

Türkiye gibi bir ülkenin ulaşım ve lojistik hizmetini sadece kara yoluna yönlendirmesi yanlış olmuştur. Bir an önce lojistik sevkiyatı çeşitlendirmeli demiryolu ve denizyolunu devreye almalıdır.

KÖY KARANTİNALARI

Köyler karantinaya alınırken onların tarlalarda çalışacağı göz önüne alınmalıdır. Köylülerin bu durum engellenirse Türkiye gıda sorunu ile karşılaşır. Çünkü tarım mevsimi başladı.

BAKANLAR UYUMLU ÇALIŞSIN

Bakanlar arasındaki erk mücadelesi ve karşılıklı kavganın da bir an önce sona erdirilip ülke sorunları için omuz omuza çalışmaları gerekir. Kavganın zamanı değil.. Bu işler tüm Bakanlıkların koordineli bir şekilde planlama yapılarak çözülür.