Okulda Rehberlik Hizmetleri

Okullar öğrencilerin bir şeyler öğrenmeleri için vardır.Bu öğrenmeyi sağlayan branş öğretmenleridir. Öğrencileri yönlendirme ve onlara rehberlik etme görevi ise daha çok anne ve babalara aittir. Fakat çağımızın bizi getirdiği noktada yönlendirme hizmetleri çeşitlendi. Anne babalar için çocukları yönlendirmek giderek imkânsız hale geliyor. Bu noktada devletin ve okulların rolü ise artıyor.

Düşünün çocuğunuz lise sonda ve ona üniversite ve bölüm seçimi konusunda yardımcı olmanız gerekiyor. Bunu nasıl yapacaksınız? Bu, 200’e yakın üniversitenin olduğu bir ülkede ortalama bir veli için imkânsız görünüyor. Üniversite kararı verilmesi öncesinde tabiki bölüm kararı daha önemli. Var olan bölümlere her sene yenileri ekleniyor. Ülkemizde gençliğin rehberliğe en çok ihtiyaç duyduğu zamanın üniversite tercihleri dönemi olduğunu biliyoruz. Üniversite hazırlık kursları ve vakıf üniversiteleri bu konuda eskidenberi aktif çalışıyorlar. Devlet üniversiteleri ve liselerinin çalışmalarının ise geç de olsa başlaması iyi bir gelişme.

Okullardasadece üniversite ve meslek seçimi ile ilgili değil, öğrenci problemleri ve öğrencilerin ruh sağlığının korunması için de önlemler alınması gerekiyor. Bu önlemler alınıyor da. Bu da yine okul rehberlik servislerinin liderliğinde ve tüm öğretmenlerin birlikte çalışarak gerçekleştirebilecekleri bir şey. Okulda yaşanan problemlerin uzman ve tarafsız bir gözle ilgili velilere bildirilmesi gerekli. Ağır psikolojik sorunları olan öğrencilerin psikolog ve psikiyatriye yönlendirilmesi ise şart.

Türkiye’deki ortalama bir okul ortamı ortalama bir ev ortamından daha özgürlükçü. Çocuklar evde yapamadıkları pek çok şeyi okulda yapabilmektedirler. Ev ortamında tespiti mümkün olmayan öğrenci sorunları okulda tespit edilebiliyor.Öğrencilerin sorunları az değil. Aile, dersler, arkadaşlar, ideolojik saplantılar… Mesela bağımlılıkla ilgili sorunları var. Teknoloji ve tütün en belirgin. Madde kullananları tespit etmek ise zor görünüyor. Ayrıca okul çocukları çok acımasız olabiliyorlar.Zorbalık yapabiliyorlar. Öğrencilerin de öğretmenlerin de onurlarının zedelendiği çok fazla duruma şahit oluyoruz. Bunun dışında;stres, sınav kaygısı… Liste uzadıkça uzuyor.Gençliğin derdi çok.

Tabiki okullarımızdaki rehberlik hizmetlerinin yönlendirme ve sorun tespiti dışında öğrenciyigeliştirme kısımları da vardır. Mesela lise veya ortaokul çağındaki çocukların kişisel gelişimleri için neler yapmaları gerekir. Bu konuda okul ve sınıf rehber öğretmenlerinin en çok gündem ettiği konular verimli ders çalışma yöntemleri, motivasyon sağlama, zaman yönetimi, duygusal zekanın önemi, öfke kontrolü, atılganlık eğitimi gibi konulardır. Yani okullarımız mümkün mertebe sorunların kökenine de inmeye de çalışmaktadırlar.