Türk Hava Kurumu Başkanı Cenap Aşçı bugün yaptığı açıklamada kuruma ait uçakların uçması için gereken bakım maliyeti 4 milyon dolar demişti. Aşçı'nın bir yıl önce ise bu tutarı 150 bin dolar olarak açıkladığı ortaya çıktı.

İŞTE CENAP AŞÇI'NIN 1 YIL ÖNCEKİ AÇIKLAMASI

Aşçı'nın 1 yıl önce bir televizyon kanalında yaptığı yangın söndürme uçaklarının genel durumu ile ilgili söylediği sözler akıllarda bazı soru işaretlerinin doğmasına neden oldu.

THK Başkanı Cenap Aşçı geçtiğimiz yıl Habertürk TV'de katıldığı Airport isimli programda sunucu Güntay Şimşek'in THK envanterinde olan yangın söndürme uçaklarının teknik özellikleriyle ilgili detaylı bir açıklama yapmıştı.

"150 BİN DOLAR HARCAYARAK UÇUŞA HAZIR HALE GELİR"

Cenap Aşçı, "THK'da toplamda 9 uçağımız var, uçaklardan 3'ü zaten önceki yıllarda siz havacıların tabiriyle kaydolmuş halde. 4. uçağımız uçuşa hazır, 5. ve 6. uçağımıza 150 bin dolar harcayarak biz uçuşa hazır hale getirebiliriz.

Bu niye olmadı diye soruyorsunuz ya ben konuşmamın en başında söyledim bu işin sahibi Orman Bakanlığı. Bakanlığın orman yangınlarında kullanacağı enstrümanlardan bir tanesi uçak bir tanesi helikopter nitekim şu anda 25 helikopterle yangın söndürme ihalesi açtı. Biz bu yangın söndürme ihalesine katıldık bizim hesaplarımıza göre teklifimiz yaptık ama başka bir firmamız daha düşük bir teklif verdi ve onlar kazandı inşallah tek bir ağaç yanmadan bu seneki orman yangınlarını atlatırız.

Uçak meselesine gelince geçen yıl maalesef bizim kurum içinden de bakanlığa dezenformasyon yapılmış bu uçakların motorlarının olmadığı bakımlarının yapılmadığı ve uçulamadığı şeklinde yanlış blgiler gitmiş. Kanada'da Viking firması bunları üretmiş biz kendilerini davet ettik firma yetkililerine 6 uçağımızı teknik olarak incelettik.

"UÇAKLAR GÜVENLİ"

Geçen yıllarda uçaklarımıza bakım yapılmış bazı yedek parçalar takılmış fakat bunların sertifikaları yoktu Viking firması bunları tamamladı. Sivil havacılık kuralları gereği en küçük vidasından en büyük parçasına kadar ne zaman hangi parçanın takıldığına dair bilgi elimizde mevcut dolayısıyla uçaklar güvenli hale geldi.

Bu uçaklar eski kullanılmış uçak olarak satın alınmış firma bize 4 ile 6 uçak arası 7 yıla kadar garanti verdi bu bizim için iyi bir gelişme biz bunu muhataplarımıza duyurmuş olalım. Biz niye bu uçaklarla orman yangını ihalesine girmedik çünkü bakanlığın ihale kriterleriyle bizim uçakların koşulları birbirine uymuyordu.

Bakanlığımız 10 ton üstüne 3 tane uçağa çıktı biz ortağımızla birlikte gittik Rusya'dan bu uçakları bulduk beraber ihaleye girdik ve kazandık. Şu anda da Antalya ve İzmir'de bu uçaklar konuşlandı ve hizmet veriyorlar.

THK Başkanı Cenap Aşçı bugün konuyla ilgili gelen eleştirilere ise şu şekilde açıklama yaptı:

"BEN KAYYIM HEYETİ BAŞKANIYIM"

Orman yangınlarıyla mücadelede kullanılamayan Türk Hava Kurumu'na ait uçakların neden kullanılamadığına ilişkin sorulara THK Başkanı Cenap Aşçı, cevap verdi. Aşçı yaptığı açıklamada 'Ben THK Başkanı değilim, THK Kayyım Heyeti Başkanıyım' dedi.

CENAP AŞÇI: BAKIM MALİYETİ 4 MİLYON DOLAR

Türk Hava Kurumu Başkanı Cenap Aşçı, Türk Hava Kurumu'na ait yangın söndürme uçakları ile ilgili konuştu. Aşçı tarafından yapılan açıklamalara söz konusu uçakların bakim maliyeti 4 milyon dolar olarak açıklandı.

Aşçı'nın konuyla ilgili açıklamaları şu şekilde:

Sivil havacılık otoriteleri yapılması gereken bakımlar yapılmadığı için uçabilir halde değiller. Dolayısıyla uçaklar hangarda çalışabilir halde tutulmuyor. Biz elimizdeki ekiple bu uçakların günlük bakımını yapıyoruz. Esasen biz ihale kanununa göre hizmet veren kurum konumundayız.

Bakım yapma sorumluluğu Türk Hava Kurumu'nun kendisindedir. Ben Türk Hava Kurumu kayyım heyeti başkanıyım. Burada yönetim krizi oluşmuş, finansal kriz oluşunca 2019 yılında yönetim el çektirildi, biz 3 kişilik bir kayyım heyeti olarak buraya atandık, finansal krizi çözelim diye. Kurumun şirketlerinin 1 buçuk milyar lira bankalara borcu var.

Bu uçaklara bakım yapılması için öngörülen bakım maliyetleri 4 milyon dolar. 4 milyon dolar finansmanı ben sağlayacağım, bu uçaklar ihalelere girecek ancak o zaman kullanabilirim. Bizim uçaklarımızın motor tipleri itibariyle artık şartları sağlamıyoruz, bu uçaklar 2020 yılından itibaren kullanılmıyor.

Elimizde 1969 ve 1988 model olmak üzere 6 tane uçak var. Biz bunları 2009, 2010, 2011 yıllarında almışız. O yıllardan 2018 yılına kadar da kullanmışız. THK 2009 yılı sonrası finansal krizler, birtakım yolsuzluklar, ki çoğu mahkemelerde. İhalelerden kazandıkları paralarla uçaklara bakım yaptırmak, bunları yenilemek yerine kullanmamışlar ve uçaklarımız gün geçtikçe atıl hale gelmiş.

"ELİMİZDE 6 UÇAK VAR KULLANILABİLİR AMA BAKIMSIZ OLDUĞU İÇİN UÇAMIYOR"

THK elinde şu anda 6 tane uçak var kullanılabilir durumda fakat bunların bakımları yapılmadığı için uçabilir halde değiller. Dolayısıyla uçakları çürütmüyoruz. Günlük bakımlarını yapıyoruz. OGM ihale yöntemiyle hizmet veriyor. Biz ihale kanununa göre hizmet veren kurum konumundayız. Uçaklarımız artık üretilmiyor, yedek parçalarını bulma konusunda da sıkıntılar var.

BAKAN BEKİR PAKDEMİRLİ: THK UÇAKLARI UÇACAK KAPASİTEDE DEĞİL

Manavgat'ta başlayan yangın kısa zamanda bir yangınlar fırtınasına dönüştü ve Akdeniz kıyılarını küle çevirdi. Yaşanan orman yangınlarına Türk Hava Kurumu (THK) uçaklarının müdahale etmediği iddiası gündemdeki yerini koruyor. Yangınları söndürmede yetersiz olduğu eleştirileriyle karşı karşıya olan Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, yaptığı açıklamada THK uçakları ile ilgili "Elindeki uçakla ilgili problem, uçabilecek kapasitede değil, uçsa da performans verecek kapasitede değil" dedi.

CUMHURBAŞKANI ERDOĞAN: THK'NIN ELİNDE KULLANILABİLECEK UÇAK YOK

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan da, "THK'nın uçakları varmış falan. Bunu neye göre söyleyebiliyorsunuz. THK'nın elinde kullanılabilecek uçak yok. Biz 45 helikopterle çalışıyoruz" diyerek çalışmaları savundu.

Bakan Bekir Pakdemirli ve Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın THK'nın elindeki uçakların uçma kapasitesi yok demelerine karşın söz konusu uçaklar 2019'da gerçekleştirilen Teknofest'te bir gösteri uçuşu yapmıştı.