İran İslam Cumhuriyeti, 2011’den bu yana Orta Doğu’daki etkisini büyük ölçüde genişletti: Suriye’de, Tahran’ın 2015’ten itibaren Rusya ile birlikte müdahalesi, Esad rejiminin ülkedeki iç savaşı kazanmasına yardımcı oldu.

İran İslam Cumhuriyeti, 2011'den bu yana Orta Doğu'daki etkisini büyük ölçüde genişletti: Suriye'de, Tahran'ın 2015'ten itibaren Rusya ile birlikte müdahalesi, Esad rejiminin ülkedeki iç savaşı kazanmasına yardımcı oldu. Irak'ta, İran askeri danışmanları ve İran kontrolündeki yerel milisler, İslam Devleti (İD) örgütüyle savaşmaya yardım etti. Son olarak, Yemen'de İslam Cumhuriyeti, 2014'ten bu yana Husi isyancılara desteğini o kadar genişletti ki, Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri'ne (BAE) karşı savaşta kendilerini gösterebildiler.

2015 itibariyle İran taarruza geçti. İran ordusu, İsrail ile olan çatışmada da 'ikinci bir cephe' kurmak amacıyla Suriye'de kendisini kurmaya çalıştı. Bunu yapmak için müttefiki Hizbullah'ı daha isabetli daha fazla roketle donattı. Irak'ta 2018'den itibaren, İran'a sadık ve Kudüs Kolordusu liderliğindeki milisler, İran'dan güney Suriye ve Lübnan'a personel, teçhizat ve silahların taşındığı 'kara köprüsünü' güvence altına aldı. Ayrıca, çekilmelerini sağlamak için ülkedeki ABD birliklerine saldırdılar. Son olarak Yemen'de Tahran ile müttefik olan Husiler, 2017 yılından bu yana İran füzeleri, seyir füzeleri ve insansız hava araçlarıyla Suudi Arabistan hedeflerine saldırıyor.

Orta Doğu'daki ABD'nin önemli müttefikleri, Tahran'ın müttefik ordular, milisler, terörist gruplar, partiler ve şahsiyetler ağının sık sık adlandırıldığı gibi, İslam Cumhuriyeti'ne ve onun 'Direniş Ekseni'ne karşı uzun süredir kararlı eylem çağrısında bulunuyorlar. Suudi Arabistan ve BAE, Husi isyancılarının zaferini önlemek için 2015 yılında Yemen'e müdahale etti.

İsrail, 'ikinci cephe' ve 'kara köprüsü' kurulmasını engellemek için 2017 yılından bu yana Suriye ve Irak'taki hedeflere saldırıyor. Bu nedenle yeni ABD Başkanı Joe Biden, İran'ın nükleer programıyla ilgili müzakerelerde, nükleer programının genişlemesini de bir sorun haline getirmek istediğini defalarca belirtti. Avrupa hükümetleri son yıllarda İslam Cumhuriyeti'nin Lübnan, Suriye, Irak ve Yemen'deki eylemlerinde bir sorun gördüklerini birkaç kez açıkça ifade ettiler.

Bütün bunlar, İran'ın batılı komşularına yönelik politikasının ve onlarla nasıl başa çıkacağının yakın gelecekte uluslararası sahnede önemli bir konu haline geleceğini gösteriyor. Ya Tahran'la müzakerelerin bir parçası olarak ya da Almanya ve Avrupa'nın ilgilenmesi gereken bir konu olarak hareket ediyorlar. Ancak olaylar, İran'ın Lübnan, Suriye, Irak ve Yemen'deki mevcut gücü sorusunu gündeme getiriyor. İran'ın genişlemesi zirveyi çoktan geçti mi ve düşüşte mi yoksa Tahran son yıllardaki başarılarını güvence altına alabilecek mi?

Genel olarak, İran'ın genişlemesinin 2018'de zirveye ulaştığı ve o zamandan beri Tahran'ın herhangi bir stratejik askeri aksilik yaşamadığı, ancak sınırlarına ulaştığı yeni bir aşamaya girdiği açıktır. İslam Cumhuriyeti'nin en büyük temel sorunu, müttefiklerinin çoğunlukla askeri ve terörist aktörler olmasıdır. Genellikle silahlı çatışmalarda başarıya ulaşmayı başarırlar. Ancak sonradan kazandıkları nüfuzu siyasi ve ekonomik istikrarı sağlamak için kullanamadıklarını kanıtladılar.

Bu, örneğin, İran'a bağlı çeşitli siyasi güçlerin fiilen veto hakkına sahip olduğu ve işleyen bir devlete herhangi bir ilgi göstermeden ülkelerin kaynaklarını kullandığı Lübnan ve Irak'ta görülebilir. Bu aktörler bir yandan askeri olarak o kadar güçlüdürler ki iktidardan düşürülemezler, öte yandan kontrol ettikleri veya abluka altına aldıkları devletler siyasi ve ekonomik olarak başarısız olma ve kronik olarak istikrarsız kalma tehdidi altındadır. Buna rağmen, rakipleri onları herhangi bir yerde kayda değer ölçüde geri itmeyi başaramazlar. Şimdiye kadar bu, esas olarak Hizbullah, Irak milisleri ve diğer İran yanlısı aktörlerin askeri gücünden kaynaklandı. Bu başlangıç pozisyonu çoğu ülkede bir çıkmaza yol açar:

Lübnan'da, Suriye'de yıllarca süren operasyonun ardından Hizbullah her zamankinden daha güçlü ve etkili, füzeleri ve insansız hava araçlarıyla İsrail için en tehlikeli tehdit olmaya devam ediyor.

Aynı zamanda, yolsuzluk, kötü yönetim ve savaşın sonuçları nedeniyle ekonomik durum o kadar kötüleşti ki, 2019 sonunda güçlü bir protesto hareketi ortaya çıktı ve bu da yayıldı, Hizbullah'a yöneldi. Ancak göstericiler Şii partinin etkisini azaltmayı başaramadı. Hizbullah, Beyrut'ta siyasi reformları önleyerek ülkedeki önde gelen askeri güç olmaya devam ediyor.

Suriye'de Devlet Başkanı Beşar Esad, İran'ın (ve Rusya'nın) yardımıyla iç savaşı kazanmış olabilir, ancak ülkenin bazı kısımları hala onun kontrolünde değil. Ayrıca, ekonomik durum o kadar kötü ki, ülkenin istikrara kavuşması çok uzaklarda. 2017'de İsrail ordusu saldırılar başlattı, bu da İran'ın 2018'den beri varlığını gözle görülür şekilde artıramadığı anlamına geliyordu. Aynı zamanda, İran'ın kara köprüsünü genişletme, ikinci cepheyi kurma ve Hizbullah'a daha fazla ve daha iyi füze tedarik etmeyi bırakma planından vazgeçtiğine dair hiçbir işaret yok.

Irak'ta İran, İran yanlısı milislerin yenilenen gücü ve siyasi kanatları nedeniyle her zamankinden daha güçlü. Ekim 2019 ile Nisan 2020 arasında İran'ın müttefiklerine karşı bir dizi protesto olmasına rağmen, göstericiler İran yanlısı Şii savaşan grupları ve partileri kararlı bir şekilde zayıflatamadılar. Tahran, İran'ı daha çok eleştiren bir politikacı olan Mustafa el-Kazimi'nin Mayıs 2020'de başbakanlık görevini devralmasına bile izin verdi. Lakin İran yanlısı milisleri geri püskürtme girişimi başlangıçta başarısız oldu. Bunlar Bağdat hükümetinin herhangi bir gözetimine veya kısıtlamasına tabi değildir ve kara köprüsünün tüm Irak kısımlarını kontrol eder.

İran'ın Yemen'deki Husilerle ilişkisi 2014'ten bu yana daha da yakınlaştı. Suudi Arabistan'ın kritik altyapı ve nüfus merkezlerine saldırmaya devam eden isyancıların yardımıyla İslam Cumhuriyeti, krallığı kontrol altında tutmada oldukça başarılı. Husiler, Biden hükümetinin savaşı sona erdirmesi için yaptığı baskı altında Yemen ve Suudi Arabistan'da askeri avantajlar elde ederken, Aden Körfezi'ndeki ülke askeri genişleme için fırsatlar sunmaya devam ediyor. Ancak Husiler ülkenin güneyini kontrolleri altına almayı başaramayacaklar. Buna ek olarak, Yemen'in önümüzdeki yıllarda başarısız bir devlet ve dolayısıyla zayıf bir müttefik olarak kalmasına katkıda bulunacak olan felaketli ekonomik durum da var.