Yüz yüze eğitimimiz ne kadar başarılı ise uzaktan eğitimimiz de o kadar başarılı. Önemli olan uzaktan eğitime başlamadan önce ne kadar kronik sorununuzun olduğudur...

1-Uzaktan eğitimimiz ne kadar başarılı? Yüz yüze eğitimimiz ne kadar başarılı ise uzaktan eğitimimiz de o kadar başarılı. Önemli olan uzaktan eğitime başlamadan önce ne kadar kronik sorununuzun olduğudur. Yani yüz yüze eğitimde tüm sorunlarını çözmüş bir ülke bir günde de uzaktan eğitime geçer. Biz tam olarak geçebildik mi? Hayır. Çünkü sorun çok.

2-Uzaktan eğitim kaliteyi arttırır mı? Kalitenin çoğu zaman uzaklık ya da yakınlıkla alakası yoktur. Bu, bir malı internetten ya da mağazadan almak gibidir. Yani sorun eğitimin kalitesidir. Hangi yöntemle elde edildiği değildir. Fakat uzaktan eğitim yüz yüze eğitime göre çok daha ekonomiktir. O yüzden geleceği parlak.

3-Televizyon mu canlı ders mi? Canlı ders. Çünkü TV'de etkileşim fırsatı yok. Öğrenci ve öğretmen canlı derste buluşmalı. Herkesin talebi bu yönde. Bizde üniversiteler en başında canlı derse geçti. Milli Eğitim'de ise kademeli olarak canlı derslere geçildi. Önce sekizinci ve on ikinci sınıflarda başlattı sonra da tüm sınıflarda...

4-Milli Eğitim'de öğrencilerin ilk dönem notu ile geçmeleri kararı doğru mu? Sekizinci ve on ikinci sınıflar için çok doğru. Ama diğer sınıflar için doğru olmadı. Dersleri uzaktan işleyip zamanı gelince sınav yapacağımızı ifade etmeliydik. Şimdi öğrencilerin ders çalışmaları ve yapılan canlı derslere katılmaları için çok daha az sebep var.

5-Millî Eğitim'de ikinci dönem neden sayılmıyor? Bakanlık öğrencilerin psikolojisini düşünüyor. Karar iyi niyetli. Öğrencilerin ders kaybı yaşamalarının önüne geçmek için de uzaktan dersler devam ettiriliyor. Ama bu uygulama öğrenci profilimize uygun değil. Çünkü bizim eğitim sistemimiz sınav merkezli. Öğrenciler sınavı olmayan dersi takip etmiyor.

6-Türkiye'de internet altyapısı ve fiyatları uzaktan eğitim için yeterli mi? Çoğu bölgede yeterli. Ama eşitlik yok. Yüz yüze eğitimdeki dezavantajlı bölgeler uzaktan eğitimde de var. İnternet her bölgede hızlı ve sınırsız değil. Hızlı ve sınırsız paketler pahalı. Dolayısıyla maddi durumu zayıf olan öğrenciler hız ve kota problemi yaşayabiliyor.

7-Öğrenciler eğitim teknolojilerini iyi kullanıyor mu? Cep telefonları ile her şeyi yapan gençlik olay eğitime gelince yalpalıyor. Odaklanamıyor. Kırk dakikalık dersi izlerken uyuyakalıyor. Kısacası iç motivasyona değil dış motivasyona endeksli bir eğitim sistemimiz olması işi zorlaştırıyor. Telefonu eğitim maksadıyla verimli kullanmak için bize zaman gerekli.

8-Öğrencilerin cihazları yeterli mi? İster Milli Eğitim'de olsun ister üniversitede olsun gençlerin kullandıkları telefonlar sınıfı geçti. Ama bilgisayarda sınıfta kaldılar. Telefonda ödev hazırlamak zor olduğu için bilgisayar arayışına girildi. Uygun bir dizüstü bilgisayar işi görüyor. Ama sadece telefon yukarıda da belirtildiği üzere uzaktan eğitim için şimdilik yetersiz.

9-Uzaktan sınavda kopya önlenebilir mi? Çok zor. Bu sebeple olsa gerek Millî Eğitim bu işe hiç yanaşmadı. Üniversiteler ise iki farklı yöntem uyguluyor. Ödev veya uzaktan sınav. Ödev daha kontrollü ama uğraştırıcı. Uzaktan sınav işin daha kolay yolu ama üniversiteler ciddi önlemler almak zorundalar. Bu önlemler şimdiden tartışma yaratıyor.

10-Gelecek uzaktan eğitimde mi? Evet. Eğitim ve öğretimin belli bir mekanda ve belli saatler arasında yapılmak zorunda olması çok masraflı ve zaman alıcı. Hiçbir ülke bu kadar lüks bir uygulamayı devam ettiremez. Gelecekte de hiçbir şey iyi öğretmenlerin yerini tutamayacak ama okul binaları yerlerini eğitim yazılımlarına bırakacak.