Tarih boyunca Müslümanlar arasında Mehdi inancı pek yaygın bir şekilde süregelmiştir. Bu inanca göre ahir zamanda ehli beytten bir zat ortaya çıkacak, Müslümanlar kendisine biat edip, etrafında toplanacak ve bütün İslâm memleketlerini birleştirip hakimiyetini sağlayacaktır.

Belki bazıları; “Buhari ile Müslim, Mehdi hakkında Hadis-i Şeriflerinde yer vermemiş” diyebilir. Örneğin Sahihayndaki şu Hadis-i Şeriflerde Mehdi ismi geçmesede O’na işaret ettiği görülmektedir;

“Ebu Hureyre (R. Anh)’den rivayete göre Resulullah (sav); “İbni Meryem gökten sizin yanınıza indiği zaman devlet reisiniz kendinizden, namazda imaminiz olduğu (İsa’da imamınıza iktida ettiği) halde bakalım nasıl olursunuz?” buyurmuştur.” (Sahih-i Buhari Muhtasarı Tecrid-i Sarih Tercemesi ve Şerhi, Hadis No; 1406, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 1986, c.9; sf: 182)

“Yine Ebu Hureyre (R. Anh)’den Resulullah (sav) şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir; “Hayatım yed’inde olan Allah’a yemin ederim ki, muhakkak yakında İbn-i Meryem, Muhammed ümmeti arasında (Muhammedi) bir hakim-i adil olarak (gökten yere) inecektir. (O) salibi (Nasarayı) kıracak, hınzırı katl edecek, (zımmilerden) cizyeyi kaldıracak, mal çoğalacak hatta kimse mal kabul etmez olacak.” (Sahih-i Buhari Muhtasarı Tecrid-i Sarih Tercemesi ve Şerhi, Hadis No; 1018, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 1986, c.6; sf: 532)

“Ebu Hureyre (R. Anh) şöyle demiştir; Resulullah (sav) buyurdu ki; “İmamınız (devlet reisiniz) kendinizden olduğu halde Meryem oğlu (İsa Aleyhisselam) içinize indiği (imamınıza iktida ettiği) zaman acaba nasıl olursunuz?” buyurdu.” (Sahih-i Müslim ve Tercemesi, Mütercim; Mehmed Sofuoğlu, İrfan Yayınevi, İstanbul 1972, c. 1, sf: 208)

“Ebu Hureyre (R. Anh)’den; Resulullah (sav); “Meryem oğlu (İsa Aleyhisselam) içinize indiği ve sizden (birini) imam yaptığı zaman haliniz nasıl olacaktır?” buyurdu.” (Sahih-i Müslim ve Tercemesi, Mütercim; Mehmed Sofuoğlu, İrfan Yayınevi, İstanbul 1972, c. 1; sf: 208)

Bu Hadis-i Şeriflerde isim verilmesede Mehdiye işaret edildiğini görüyoruz.

Ebu Davud, Tirmizi, İbn Mace, al-Bezzar, Hakim ve Taberani gibi büyük muhaddislerin eserlerinde ise Mehdiyi açık bir şekilde görürüz. Bu hadislerin bir kısmı zayıf ise de, bir kısmı sahih ve diğer bir kısmı da hasendir.

Şevkani gibi bazı alimlerin dediklerine göre Mehdi hakkındaki Peygamber (sav)'in sözü kesindir ve sabittir.

Mehdi hakkında varit olan hadislerin bir kısmı şunlardır;

1-) Abdullah, Peygamber (sav)'in şöyle buyurduğunu rivayet ediyor; “Dünyada yalnızca bir gün kalsa bile, yeryüzünü zulmün kapladığı gibi adaletle dolduracak, ismi benim ismime, babasının ismi benim babamın ismine uyan benden veya ehli beytimden birisini göndermek için Allah (cc) o günü uzatacaktır” (Ebu Davud)

2-) Ali (R. Anh), Peygamber (sav)'in şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir; “Zamandan sadece bir gün kalsa bile Allah (cc) mutlaka ehli beytimden bir adamı gönderecek ve o zulmün yeryüzünü kapladığı gibi adaletle dolduracaktır.” (Ebu Davud)

3-) Ümmü Seleme Peygamber (sav)'in şöyle dediğini rivayet etmiştir; “Mehdi ehli beytimden Fatıma'nın evladındandır.” (Ebu Davud)

4-) Ebu Said'i Hudri'den; “Mehdi bendendir. Açık alınlı, kalkık burunludur. Yeryüzünü zulmün kapladığı gibi adaletle dolduracaktır. O yedi sene hükmedecektir.”

5-) Ebu İshak, Ali (R. Anh)'ın oğlu Hasan'a bakarak şöyle dediğini rivayet ediyor; “Oğlum Peygamber (sav)'in dediği gibi bir büyüktür. Onun sulbünden Peygamberin ismiyle isimlendirilen, ahlak bakımından O'na benzeyen fakat her yönden yaratılışta benzemeyen bir adam çıkacaktır.”

6-) Abdullah (R. Anh), Peygamber (sav)'in şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir; “Ehl-i beytimden ismi benim ismime benzer bir adam Araplara hakim olmadıkça dünya gitmez (Kıyamet kopmaz).” (Tirmizi)

7-) Ebu Said el-Hudri'den rivayet edilmiştir; “Peygamber (sav)'in vefatından sonra büyük bir olayın olacağından endişe ettik. Bu sebeple Peygamber (sav)'e durumu sorduk. Cevaben buyurdu ki; “Benim ümmetimde Mehdi vardır. Çıkıp beş, yedi veya dokuz yaşayacaktır.” Ravi; “Bu nedir?” (Yani beş, yedi veya dokuz nedir? Gün mü, aynı sene mi?) diye sordu. Peygamberimiz (sav); “Senedir”, dedikten sonra; “Adamın biri gelip ey Mehdi bana ver, bana ver diyecek o da kaldırabileceği kadar eteğini dolduracaktır.” (Tirmizi)

8-) Ali (R. Anh) Resulullah (sav)'in şöyle dediğini rivayet etmiştir; “Mehdi ehli beyttendir, Allah (cc) onu bir gecede ıslah eder.” (İbn Mace)

9-) Said b. Müseyyeb diyor ki; Biz Ümmü Seleme'nin yanında Mehdi konusunu ele aldık, bunun üzerine Ümmü Seleme; “Peygamber (sav)'in; “Mehdi Fatıma'nın evladındandır, dediğini işittim” dedi. (İbn Mace)

10-) Enes b. Malik'ten; Peygamber (sav)'in şöyle dediğini işittim; “Biz Abdülmuttalip oğulları ehli cennetin büyükleriyiz. Ben, Hamza, Ali, Cafer, Hasan, Hüseyin ve Mehdi.” (İbn Mace)

11-) Sevban; Peygamber (sav)'in şöyle dediğini rivayet etmiştir; “Siyah sancakların Horasan tarafından geldiğini görürseniz ona katılınız. Çünkü içinde Allah (cc)'ın halifesi Mehdi vardır.” (Ahmed ve Beyhaki)

Mehdi hakkında varit olan Hadis-i Şeriflerin bir kısmını örnek olarak zikrettik. Umum Müslümanların (Sevad-ı Azam) inancı, fakihlerin görüşü ve bu kadar hadis-i şerif Mehdi'nin sübutu için kafidir. Ancak Mehdi hakkında varit olan hadislerin bazıları zahiren birbiriyle çatışmaktadır. Çoğu Mehdi'nin Fatıma'nın zürriyetinden olacağını belirtiyor. Bazısı Mekke ve Medine'den söz ederken, bazılarıysa Horasan'dan bahsediyor. Bunun için Mehdi ile ilgili hadisleri okuyan tereddüde düşüyor. Deccal hakkında varit olan hadisler arasındaki zahiri çelişki, Deccal'ın bir değil bir kaç kişi olduğu biçiminde yorumlanarak hadislerin yol açtığı tereddütler ifade edilmiştir. Mehdi hakkındaki hadisler arasındaki çelişkinin de, Mehdi'nin bir değil, bir kaç kişi olduğu biçiminde yorumlanarak ortadan kaldırılmasına bir mani yoktur. Yani Mehdi bir değil, bir kaç kişi de olabilir. Allah’u â’lem.

Hülasa, İbn Hacer gibi zevatın ifade ettiklerine göre bir çok Mehdi vardır. Her zamanda bir iki Mehdi bulunabilir. Yalnız ahir zamanda gelecek olan büyük Mehdi birdir. Henüz gelmemiştir. Ne zaman geleceğini Allah'dan başka kimse bilemez. Hatta Ahmed b. Zeyn-i Dehlan bu hususta Mehdi'nin bile kendisinin Mehdi olduğunu bilemeyeceğinden bahisle şöyle diyor; “Mehdi'nin gelişini belli bir seneyle sınırlamak doğru değildir. Çünkü bu gaybi bir husustur, gaybi da Allah’dan başka kimse bilemez. Ne zaman geleceği hususunda Şari'den bir nas varit olmamıştır. Geçmiş alimlerden bir çoğunun tahminlere istinaden Mehdi'nin çıkışı için vakit tayin etmeleri hatadan beri değildir. Bu görüşler Peygamber (sav)'in Mehdi hakkındaki onun bir gecede çıkıp alemi ıslah edeceği hadisine dayanır. Mehdi'nin bizzat kendisi bile Allah beyan etmedikçe beklenen Mehdi'nin kendisi olduğunu bilemez” (İslâm Fıkhı Ansiklopedisi) Devam edecek inşallah…