TEKNOLOJİ
24 Ara 2019 09:29 Son Güncelleme: 24 Ara 2019 09:31

2030'da Türkiye'de ne kadar elektrikli araç olacak?

'Elektrikli Araçların Türkiye Dağıtım Şebekesine Etkileri' raporuna göre 2030'da Türkiye'de 2.5 milyon elektrikli aracın olması, 1 milyon da şarj istasyonunun kurulması bekleniyor. Rapora göre şebeke, Türkiye'de, elektrikli araçlar için yeterli durumdayken en hızlı gelişim İstanbul-Ankara otoyolunda yaşanacak. Gelişimde yenilenebilir enerji üretimi kilit rol oynayacak.

2030'da Türkiye'de ne kadar elektrikli araç olacak?
Haberi Dinle

Dünyada ve Türkiye'de elektrikli otomobillerin başarılı bir şekilde günlük hayata nasıl adapte olacağı merak konusu. Gelişmiş pazarlarda elektrikli otomobillerin sayısı her geçen gün artarken, Türkiye de bu yarışa kendi otomobili ile girecek. Peki Türkiye'de elektrikli araç piyasası ve buna enerji sağlayacak şebeke alt yapısı nasıl gelişecek?

Hürriyet gazetesinden Emre Eser’in haberinde yer verdiği, Shura Enerji Dönüşümü Merkezi'nin bir yılda hazırladığı 'Türkiye Ulaştırma Sektörünün Dönüşümü: Elektrikli Araçların Türkiye Dağıtım Şebekesine Etkileri' raporuna göre Türkiye'de 10 yıl içinde elektrikli araç sayısının 2.5 milyona çıkması bekleniyor. Yani 2030'da Türkiye'nin binek araç stokunun yüzde 10'unu elektrikli araçlar oluşturacak. Satılan her 2 araçtan biri elektrikli araç olacak. Shura Enerji Dönüşümü Merkezi Direktörü Değer Saygın'a göre Türkiye'de elektrikli araçların altyapısı için en hızlı gelişim gösterecek bölge ise İstanbul-Ankara otoyolu üzerindeki yerleşimler olacak. Bu gelişimdeki temel etkenler ise iki kentteki satışların güçlü olması, elektrik tüketimimin yüksekliği ve otoyol kenarına özel şirketler tarafından yapılan hızlı şarj istasyonları yatırımları olarak gösteriliyor. Ayrıca, şebeke elektrikli araçlar için yeterli durumda.

AKILLI SİSTEM ŞART

Buradaki gelişimin şebeke tarafından karşılanması ve bunların şebekeye entegrasyonu için mutlaka ek yatırım gerektiğini ifade eden Saygın, "Aynı anda 1 milyon aracın şarj edilmesi şebeke için çok büyük sıkıntı yaratabilir. Burada yenilenebilir enerji kilit rol oynuyor. Dağıtık sistemler şebekeye olan etkileri en aza indiriyor. Burada akıllı şarj sistemlerinin devreye girmesi gerekiyor. Yani ya gündüz yenilenebilir enerji kaynakları kullanılarak araçlar şarj edilecek ya da gündüzleri dağıtık enerjiden depolanan enerji gece şarj için kullanılacak. Bu iki seçenek olmazsa sisteme yüzde 12 gibi bir yük ekleniyor. Bu seçenekler devreye girerse bu yük yüzde 3'te tutuluyor." Saygın, Türkiye'de şarj istasyonu kullanımının genellikle halka açık alanlarda yaygınlaşacağını ve bu yönüyle piyasanın Çin'e benzeyeceğini belirtti.

Kartal, İstanbul pilot dağıtım bölgesinde elektrikli araç şarj noktalarının konumlarının dağılımı.

1 ARACA BİR İSTASYON

Türkiye'de şu anda yaklaşık 2 bin sarj istasyonunun bulunduğunu belirten Shura Enerji Dönüşümü Merkezi Yönlendirme Komitesi Başkanı Selahattin Hakman, "Güncel olarak 1 araca bir şarj istasyonu düşüyor. 2019'da dünyada 5 milyon elektrikli araç varken 5 milyon şarj istasyon bulunuyor. Önümüzdeki dönemde araç sayısı istasyon sayısından çok daha hızlı gelişim gösterecek. Elektrikli araç kullanımıyla karbondioksit emisyonu da azalacak" dedi.

Yorumlar