Milli Eğitim Bakanlığınca (MEB), öğretmen ve öğrencilere
dağıtımı yapılan ders kitapları ve eğitim materyalleri dışında
"yardımcı kaynak", "test kitabı", "tatil kitabı" gibi adlar altında
diğer yayın ve materyallerin okullarda bulundurulmaması
istendi.
Milli Eğitim Bakanlığınca illere gönderilen yazıda,
bakanlığın sınav odaklı ve yarışmacı bir eğitim anlayışı yerine,
öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini de keşfeden bilimsel ölçütlere
dayalı, çağdaşları ile rekabet edebilecek becerilerle donanmış,
problem çözebilen, akıl yürüten, üreten, milli ve manevi
değerlerine sahip bireyler yetiştirme anlayışını benimsediğine
vurgu yapıldı.
İl, ilçe ve kurum müdürlerinin, eğitim öğretimin kalitesinin
artırılması noktasında öncelikle öğretmen ve öğrenci motivasyonu,
veli bilgilendirmesi, eğitim-öğretim ortam ve süreçlerinin
iyileştirilmesi uygulamalarına ağırlık vermesi gerektiğine işaret
edilen yazıda, yapılacak girişim ve çalışmaları eğitim-öğretim
süreçlerinin iyileştirilmesi yönünde yönlendirmesi gerektiği de
ifade edildi.
MEB'in yazısında, öğretmen ve öğrencilere dağıtımı yapılan
ders kitapları ve eğitim materyalleri dışında "yardımcı kaynak",
"test kitabı", "tatil kitabı" gibi adlar altında diğer yayın ve
materyallerin ilgili yönetmelik gereği okullarda, kurumlarda
bulundurulmaması istendi.
Ayrıca, bu kitapların okullarda reklam ve tanıtımının
yapılmasına izin verilmemesi, öğrencilere aldırılmaması, kullanımı
konusunda zorlayıcı tutum içerisinde bulunulmaması, eğitim
kurumlarında bağış, proje, protokol gibi çalışmalar kapsamında
dağıtılan kitap, broşür, afiş gibi eğitim materyallerinin
Anayasa'ya, kanunlara, öğretim programlarına ve öğrenci
seviyelerine uygun olup olmadığının eğitim kurumlarınca kontrol
edilip kayıt altına alınarak kullanıma sunulması gerektiğine işaret
edildi.
DENEME SINAVLARI 'SIRALAMA ESASLI OLMAYACAK'
VURGUSU
Yazıda, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında başlayıp düzenli bir
şekilde devam eden destekleme ve yetiştirme kursları ve bu kurslar
için belirlenen kazanımların, dersler ve ders saatleri çerçevesinde
5'inci, 6'ncı, 7'nci, 8'inci, 9'uncu, 10'uncu, 11'inci ve 12'nci
sınıflar ile lise mezunları için hazırlanan kazanım kavrama
testleri, yıllık plan, model ders dağılım tablosu ve haftalık ders
dağılım tablosu örneklerinin ve değerlendirme sınavlarına yönelik
çalışmaların ücretsiz yürütüldüğü hatırlatıldı.
Bu kurslara katılan öğrenci veya velilerden, hiçbir ad
altında doğrudan veya dolaylı olarak ücret istenmemesi gerektiğinin
altı çizilen yazıda, ders yılı boyunca, programlar çerçevesinde
kazanımların öğrenci tarafından edinme düzeyini yoklamayı hedef
tutan kazanım kavrama testlerinin tüm öğretmen ve öğrenciler
tarafından ücretsiz kullanılmak üzere uzman bir ekip tarafından
hazırlandığı anlatıldı.
ÜCRETSİZ SINAVLAR İÇİN KOMİSYON OLUŞTURULACAK
Bunun yanında bazı il, ilçe ve eğitim kurumlarında da yerel
imkanlar kullanılarak benzer uygulamalar yapıldığının görüldüğü
aktarılan yazıda, "Bu tür yerel uygulamalarda, 'deneme sınavı,
değerlendirme sınavı' gibi adlarla eğitim öğretim süreçleri göz
ardı edilerek öğrencileri sınav stres ve endişesine sevk edecek ve
eğitim öğretim faaliyetlerini aksatacak, sıralama esaslı sınav
uygulamalarından kaçınılmalıdır." ifadesine yer verildi.
Yerel imkanlar kullanılarak ücretsiz uygulanan bu tür sınav
uygulamalarının, il, ilçe bazında yapılması halinde sınavlardan
sorumlu ilgili şube müdürünün başkanlığında; eğitim kurumu
bünyesinde yapılması halinde ise eğitim kurumu yöneticilerinden
birinin başkanlığında, MEB personelinden alanında uzman
eğitimcilerden oluşan en az 5 kişilik bir komisyon kurulması
istendi.
Sınavlarda sorulacak soruların kanunlara, MEB'in amaç ve
misyonuna, öğretim programlarına, kazanımlara, sınıf ve öğrenci
seviyelerine uygun olup olmadığı yönünden incelenerek kayıt altına
alınıp tüm sürecin bu komisyon marifetiyle yürütülmesi gerektiğine
işaret edildi.
Yazıda, "Bunların dışında il, ilçe veya eğitim kurumları
kapsamında akademik başarıyı ölçen ücretli sınavlara meydan
verilmemesi, sınavlar için hiçbir suretle öğrencilerden ve
velilerden doğrudan veya okul aile birlikleri, okul dernekleri,
sivil toplum kuruluşları, belediyeler gibi kurum ve kuruluş
işbirliğiyle dolaylı olarak ücret talep edilmemesi hususlarında,
eğitim-öğretim süreçlerini aksatan, öğrenci ve velilere maddi
külfet oluşturan uygulamalardan kaçınılması, yönetici ve
öğretmenlerimizin bilgilendirilmeleri, aksi uygulamalarda
bulunanlar hakkında ilgili mevzuat hükümlerine uyularak gerekli
idari işlemlerin yapılması adına her türlü tedbirin alınması"
uyarısında bulunuldu.