Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Dış Ticaret Kompleksi’nde düzenlenen törende, arı ürünleri, et ürünleri, süt ve süt ürünleri, yumurta, beyaz et ve su ürünleri olmak üzere altı farklı kategoride en çok ihracat gerçekleştiren firmalar açıklandı. İlk beşe giren firmalar ödül alırken, ilk 10’a giren firmalara başarı sertifikaları takdim edildi. Genel sıralamada zirvede yer alan Kemal Balıkçılık olurken, ikinci sırayı Banvit, üçüncü sırayı ise Şenpiliç aldı. Paktavuk, Hastavuk, Orallar Zirai Ürünler, Ak Gıda Sanayi, Rella Gıda, Fokacı Su Ürünleri ve Bu Piliç de en fazla ihracat gerçekleştiren firmalar arasında yer aldı.
Alt sektörlerde ihracat liderleri belli oldu
Törende açıklanan verilere göre, “Beyaz Et” kategorisinde Banvit liderliği elde ederken, “Su Ürünleri”nde Kemal Balıkçılık, “Yumurta”da Pak Tavuk, “Süt ve Süt Ürünleri”nde Ak Gıda, “Kırmızı Et Ürünleri”nde Amana Foods Gıda Ürünleri ve “Arı Ürünleri” kategorisinde ise Altıparmak Gıda (Balparmak) sektörün öncü firmaları olarak öne çıktı.
2024 ihracatında yüzde 11’lik artış sağlandı
Törende konuşan İSHİB Yönetim Kurulu Başkanı Müjdat Sezer, su ürünleri ve hayvansal mamuller sektörünün 2024 yılı ihracatının yüzde 11 artarak 3 milyar 863 milyon dolara yükseldiğini belirtti. Bu rakamın 2 milyar 83 milyon dolarlık kısmı su ürünlerinden, 675 milyon doları kanatlı etinden, 529 milyon doları yumurtadan, 364 milyon doları süt ürünlerinden ve 174 milyon doları ise et ürünlerinden elde edildi. En fazla ihracat yapılan ülke 590 milyon dolarla Irak olurken, ikinci sırada 481 milyon dolarla Rusya, üçüncü sırada ise 251 milyon dolarla İtalya yer aldı.
Avrupa'ya tavuk ürünleri ihracatında yeni dönem
Müjdat Sezer, sektörün 2025 ihracat hedefinin 4,5 milyar dolar olduğunu açıklayarak, "AB'ye ısıl işlem görmüş ürünlerin ihracatı başladı. Tavuk ürünleri ihracatında Avrupa'ya kapı aralandı diyebiliriz. Bir sonraki adım taze ve dondurulmuş ürünlerin ihracatının açılmasıdır" şeklinde ifade etti. Sezer ayrıca, Çin’e kanatlı ürünleri ihracatının açılmasını, su ürünlerinde halen ihracata kapalı ürün kalemlerinin ticarete kazandırılmasını ve Suriye gibi potansiyel ülkelerle ticaretin artırılmasını hedeflediklerini dile getirdi.
Katma değerli ürünlerle ekonomik katkı artırılacak
İhracatta hedeflerinin yüksek katma değerli ürünlere öncelik vererek, ileri işlenmiş ürünlere odaklanmak olduğunu belirten Sezer, birim fiyatı yüksek ürünlerin satışının artırılmasıyla sektörün Türkiye ekonomisine olan katkısının artacağını belirtti.
Küresel kriz Türkiye için fırsat olabilir
Dünyada süregelen savaşların küresel gıda tedarikini zorlaştırdığını hatırlatan Sezer, bu süreci Türkiye lehine çevirmek istediklerini söyledi. Türkiye’ye yönelen gıda talebini karşılayabilmek için üretimin artırılması gerektiğine dikkat çeken Sezer, bu alanda yapılacak yatırımlarda IPARD kaynaklarının yeni üretim tesislerine yönlendirilmesinin önemli olduğunun altını çizdi. Bu yatırımların yüksek maliyetli olduğuna işaret eden Sezer, devlet desteğinin hem üretimi hem de kırsaldaki istihdamı artıracağını belirtti.
Sektör temsilcileri törene yoğun ilgi gösterdi
Ödül törenine, İstanbul Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Başkanı Erkan Özkan, İSHİB Başkan Yardımcıları Oğulcan Kemal Sagun ve Teoman Durukan ile sektörün önde gelen firma ve dernek temsilcileri bulundu.