Bir önceki yazımızda Cumhuriyetin ilana ortaya çıkan hükümet bunalımı üzerine 28 Ekim 1923 akşamı ani bir şekilde karar verildiğini belirtmiştik.
Bir önceki yazımızda Cumhuriyetin ilana ortaya çıkan hükümet bunalımı üzerine 28 Ekim 1923 akşamı ani bir şekilde karar verildiğini belirtmiştik.
Tabi bu gelişme işin pratiği açısından sürpriz bir gelişmeydi.
Yoksa cumhuriyet sisteminin Gazi Mustafa Kemal’in bir Çankaya
sofrasında bir anda aklına geldiğini söylemek gerçekçi olmaz.
Elbette bir zihni ve fikri hazırlık süreci var.
Mazhar Müfit (Kansu) Erzurum’dan Ölümüne Kadar Atatürk’le Beraber
adlı kitabında ta Erzurum Kongresi sırasında Gazi’nin kendisine
hedefinin cumhuriyeti ilan etmek olduğunu söylediğini kaydeder.
Saltanatın kaldırılmasından sonra yeni rejimle ilgili tartışmalar
başlamıştır.
Gazi’nin kafasındaki model cumhuriyetti. İsmet Paşa’ya göre Gazi
“fesada meydan vermemek için” bu fikrini açıkça ortaya
atmamıştı.
Lozan antlaşmasından sonra Cumhuriyetin yolu da açılmıştı.
Basında bu yönde fikirler ortaya atılmıştı.
Gazi Mustafa Kemal’e yakın isimlerden İleri Gazetesi sahiplerinden
Suphi Nuri desteğin dozajını o kadar artırmıştı ki, Mustafa Kemal’e
Mussolini ve Lenin gibi diktatörlük yetkileri verilmesini
istiyordu.
Gazi ise “Hakimiyet-i Milliye” fikrini sıkı sıkıya bağlıydı ve
milli iradeyi önemsiyordu.
Mustafa Kemal Neue Freie Presse muhabiri Lazar’a 22 Eylül 1923’de
verdiği demeçte ilk kez “Cumhuriyet” kelimesini açıkça telaffuz
ederken de bunu ifade etmişti:
“Hakimiyet bilâ-kayd’ü şart milletindir. İcra kudreti, teşrî
salâhiyeti milletin yegâne hakiki mümessili olan mecliste tecelli
ve temerküz etmiştir. Bu iki kelimeyi bir kelimede hulâsa etmek
kaabildir.: Cumhuriyet”
O yüzdendir ki Gazi yeni Türk devletini bir parlamenter devlet
olarak kurmuş, 1920’den 23’e kadar Türkiye kendine özgür bir Meclis
Hükümeti modeli ile yönetilmiştir.
Meclis Hükümeti sisteminin icrada tıkanmaya yol açması üzerine
bilinçli bir şekilde çıkarılan hükümet bunalımın ardından
cumhuriyet ilan edilmiştir.
Aslında Gazi Mustafa Kemal’in getirmek istediği sistem fiili bir
başkanlık sistemidir.
O sırada tek partili bir düzen vardır ve Mustafa Kemal parti
başkanıdır.
İsmet Paşa’nın kurduğu hükümetle birlikte yürütme organı fiilen
Cumhurbaşkanının kontrolünde olduğundan ilan edilen rejim,
parlamenter cumhuriyet gibi görünse de fiilen başkanlık
sistemidir.
Bir ara Meclis başkanlığını da bırakmamayı düşünmüş, daha sonra vaz
geçmiştir.
Bunda Velit Ebüzziye, Hüseyin Cahit gibi gazetecilerin bunun bir
diktatörlük anlamına geleceğine dönük eleştirel yazılarının da payı
vardır.
Mustafa Kemal’in, Rauf Bey, Kazım Karabekir ve Ali Fuat Paşa gibi
isimlerin Ankara’da olmadığı bir sırada cumhuriyeti ilan
ettirmesinden yola çıkarak, bu muhalif isimlerin cumhuriyete karşı
olduğu yolunda yapılan değerlendirmeler gerçekçi değildir.
Tersine bu isimler daha da ileri liberal demokratik bir
cumhuriyetten yanadırlar.
Nitekim bu amaçla ömrü fazla uzun olmayacak olan cumhuriyet
döneminin ilk muhalefet partisi Terakkiperver Cumhuriyet Fırkasını
kurmuşlardır.
Bu yanlış kanaat Rauf Bey’in yeni rejimin ilanının ardından 1
Kasım’da Tevhid-i Efkar ve Vatan gazetelerinde yer alan
“cumhuriyetin ilanının aceleye getirildiği” yolundaki demeçtir.
Bu demecin ardından kısa bir süre sonra kendisini Meclis ikinci
başkanlığına öneren Halk Fırkası, Rauf Bey hakkında disiplin
mekanizmasını işletmiş; Rauf Bey, cumhuriyete karşı olmadığına
üyeleri ikna ettikten sonra cezadan kurtulmuştur.
Basında da zamanlama ile ilgili eleştiriler olmuştur.
Tanin başyazarı Hüseyin Cahit, cumhuriyetin ilanın “sık boğaza
getirildiğini” savunuyor ve ilan biçimini “biraz garip” buluyordu.
Tanin başyazarı, en iyi yönetim biçiminin cumhuriyet olduğunu ifade
ederken “ben cumhuriyetçiyim fakat cumhuriyetçi olmakla beraber bu
kelimeye put gibi tapınamam” diyordu.
Hüseyin Cahit, bir başka yazıda parti başkanlığında kalması halinde
yıpranacağını ileri sürerek Cumhurbaşkanı seçilen Mustafa Kemal’in
parti liderliğinden istifa etmesi gerektiğini savunuyordu.
Ancak Mustafa Kemal Paşa parti başkanlığından ayrılmamış;
cumhurbaşkanı, hem devlet başkanı hem de parti başkanı konumunda
olmuştur.
Çok partili sisteme geçene kadar da böyledir.
50’den sonra biraz da Başbakan Adnan Menderes’in karizmatik
kişiliği ile icrada başbakan Cumhurbaşkanının önüne geçmiştir.
Cumhuriyet imlan edilirken belki de işi süratle halletme düşüncesi
sebebiyle Cumhurbaşkanını Meclisin seçmesi öngörülmüş, 1924, 1961
ve 1982 anayasalarında da bu usul korunmuştur.
Ancak üstüne konan askeri vesayetle Meclisin cumhurbaşkanını seçme
hakkını kullanması engellenince cumhurbaşkanını halkın seçmesi
gündeme gelmiş, bunun icrada iki başlılığa yol açabileceği endişesi
ile başkanlık modeli ortaya atılmıştır.
Şimdi “yeni cumhuriyet” zamanıdır.