1. Üniversitenin anlamı üzerine derinlemesine düşünmek iyi bir üniversite hazırlık süreci geçirmemize yardım edebilir.
1. Üniversitenin anlamı üzerine derinlemesine düşünmek iyi bir
üniversite hazırlık süreci geçirmemize yardım edebilir. Üniversite;
evrensel bilgiyi sunma iddiasının ötesinde farklı anlamlar da
taşımaktadır. Bugün bütün dünyada üniversite eğitimi kişinin
kendisine yapabileceği en büyük yatırım olarak görülmektedir.
Okuduğumuz üniversite ve eğitimini aldığımız bölümün hayatımız
üzerindeki etkileri ömrümüzün sonuna kadar devam eder. Ne iş
yapacağımız ve ne kadar maaş alacağımızdan tutun da kiminle
evleneceğimiz, askerlik hayatımızın nasıl geçeceği, yakın
arkadaşlarımızın kimler olacağı… Toplumdaki rolümüz ve statümüz…
Düğünümüze katılacak insanların özellikleri… Hatta cenazemizde
kimlerin bulunacağı… Ülkemizde de böyle prestijli bir kurum olan
üniversiteye ilgi her geçen gün artmaktadır. Bütün anne ve babalar
çocuklarına ne yapıp ne edip üniversite okutmaya çalışmaktadırlar.
Liseyi uzun yıllar önce bitirmiş çoğu kişi de üniversiteyi bitirme
isteğindedir.
2. Üniversite sınavlarına 2016 yılında başvuranların sayısı 2
milyondan fazla oldu. Bunların 1 milyondan biraz az bir kısmı lise
son sınıfta okuyanlardır. Diğer 1 milyonu aşan kısmı ise liseden
önceki yıllarda mezun olmuş üniversite adaylarıdır. Bu kadar çok
rakibin arasından sıyrılabilmek için çok çalışmak gerekmektedir.
Hatta imkânı olan adaylar için üniversite hazırlık kurslarını
tercih etmek kaçınılmazdır.
3. Üniversite hazırlık sürecinde öncelikle kafalardaki soru
işaretleri giderilmelidir. Değişen sınav sisteminin bizi
ilgilendiren yönlerini takip etmeliyiz. Bu anlamda bilgileri sadece
forumlardan değil, mümkün mertebe ÖSYM ve YÖK gibi resmi web
sitelerinden elde etmeliyiz. En azından hangi sınavlara girmemiz
gerektiğini bilecek kadar sisteme hâkim olmalıyız. Sistemi bilmek
motivasyonumuzu arttırabilir. Mesela okuldan aldığımız puan sadece
toplam puanımız olan 560 puan içinde 60 puandır. Dolayısıyla
diploma notu düşük olanlar da iyi bir hazırlık yaparlarsa çok iyi
üniversitelerde eğitim alma şansı yakalayacaklardır. Öyle bir
sistemle karşı karşıyayız ki dersler önemli ama yazılılar o kadar
da önemli değil.
4. Hangi sınavlara girmemiz gerektiğine karar verebilmek için
gelecekte ne tür meslek veya meslekleri yapmak istediğimize karar
vermiş olmamız gerekiyor. Seçenekler hızlıca değerlendirilmeli.
Öğretmenlikler, mühendislikler, sağlıkla ilgili meslekler veya
psikoloji, hukuk, işletme, iktisat gibi insan ve ekonomi ile ilgili
meslekler… Mesleğe karar vermek önemli. En azından meslek grubuna
karar vermiş olmalıyız. Ayrıca özel yetenek gerektiren alanları
inceleyebiliriz. Kendimizi tanıyabilmeliyiz. Özel bir yeteneğimiz
olup olmadığına artık karar vermiş olmalıyız. Askeri okul ve
polislik gibi seçenekleri de gözden geçirmeliyiz.
5. Hayat bir bütündür. İyi bir hayat için ise bu hayatımızın bir
döneminde bazı fedakârlıklarda bulunmamız gerekebilir. Bu
fedakârlık büyük bir fedakârlık olacaktır. Fedakârlığın kendisi
bütün hayatımıza dağılmış olmayacaktır. Fakat etkileri bütün
hayatın boyunca devam edecektir. Bu fedakârlık bir treni kaldırıp
rayına koymaya benzer. Tren rayına girdikten sonra yoluna kolayca
devam edebilir.
6. Bu süreçte iyi bir planlama yapmak ve öncelikleri belirlemek
gerekir. Planlarımızda bu sene üniversiteyi kazanmayı ön plana
çıkardığımız anlaşılmalıdır. Üniversiteye hazırlanmak bu sene
içinde asla 4. veya 5. öncelikli iş olarak görülmemelidir. Birinci,
ikinci veya en çok üçüncü sırada olması idealdir. Bu sene gizli
ajandalarımız olmamalıdır. Sürücü kursuna yazılmak, daha önce hiç
çalmadığımız bir müzik aletini çalmak için kursa gitmek, bolca
roman okumak, düzenli bir spora yeni başlamak, daha önce yokken
evcil hayvan beslemeye başlamak gibi şeyler gizli ajandalardır.
Faydalı olsun diye yapılmazlar, ders çalışmaktan kaçış yöntemi
olarak tercih ediyor olma ihtimalimiz yüksektir. Dikkatli
olmalıyız. Hazırlık süreci istediğimiz gibi gitmiyorsa zaman
hırsızlarının tuzağına düşmüş olabiliriz.