1. Üniversitenin anlamı üzerine derinlemesine düşünmek iyi bir üniversite hazırlık süreci geçirmemize yardım edebilir.

1. Üniversitenin anlamı üzerine derinlemesine düşünmek iyi bir üniversite hazırlık süreci geçirmemize yardım edebilir. Üniversite; evrensel bilgiyi sunma iddiasının ötesinde farklı anlamlar da taşımaktadır. Bugün bütün dünyada üniversite eğitimi kişinin kendisine yapabileceği en büyük yatırım olarak görülmektedir. Okuduğumuz üniversite ve eğitimini aldığımız bölümün hayatımız üzerindeki etkileri ömrümüzün sonuna kadar devam eder. Ne iş yapacağımız ve ne kadar maaş alacağımızdan tutun da kiminle evleneceğimiz, askerlik hayatımızın nasıl geçeceği, yakın arkadaşlarımızın kimler olacağı… Toplumdaki rolümüz ve statümüz… Düğünümüze katılacak insanların özellikleri… Hatta cenazemizde kimlerin bulunacağı… Ülkemizde de böyle prestijli bir kurum olan üniversiteye ilgi her geçen gün artmaktadır. Bütün anne ve babalar çocuklarına ne yapıp ne edip üniversite okutmaya çalışmaktadırlar. Liseyi uzun yıllar önce bitirmiş çoğu kişi de üniversiteyi bitirme isteğindedir.
2. Üniversite sınavlarına 2016 yılında başvuranların sayısı 2 milyondan fazla oldu. Bunların 1 milyondan biraz az bir kısmı lise son sınıfta okuyanlardır. Diğer 1 milyonu aşan kısmı ise liseden önceki yıllarda mezun olmuş üniversite adaylarıdır. Bu kadar çok rakibin arasından sıyrılabilmek için çok çalışmak gerekmektedir. Hatta imkânı olan adaylar için üniversite hazırlık kurslarını tercih etmek kaçınılmazdır.
3. Üniversite hazırlık sürecinde öncelikle kafalardaki soru işaretleri giderilmelidir. Değişen sınav sisteminin bizi ilgilendiren yönlerini takip etmeliyiz. Bu anlamda bilgileri sadece forumlardan değil, mümkün mertebe ÖSYM ve YÖK gibi resmi web sitelerinden elde etmeliyiz. En azından hangi sınavlara girmemiz gerektiğini bilecek kadar sisteme hâkim olmalıyız. Sistemi bilmek motivasyonumuzu arttırabilir. Mesela okuldan aldığımız puan sadece toplam puanımız olan 560 puan içinde 60 puandır. Dolayısıyla diploma notu düşük olanlar da iyi bir hazırlık yaparlarsa çok iyi üniversitelerde eğitim alma şansı yakalayacaklardır. Öyle bir sistemle karşı karşıyayız ki dersler önemli ama yazılılar o kadar da önemli değil.
4. Hangi sınavlara girmemiz gerektiğine karar verebilmek için gelecekte ne tür meslek veya meslekleri yapmak istediğimize karar vermiş olmamız gerekiyor. Seçenekler hızlıca değerlendirilmeli. Öğretmenlikler, mühendislikler, sağlıkla ilgili meslekler veya psikoloji, hukuk, işletme, iktisat gibi insan ve ekonomi ile ilgili meslekler… Mesleğe karar vermek önemli. En azından meslek grubuna karar vermiş olmalıyız. Ayrıca özel yetenek gerektiren alanları inceleyebiliriz. Kendimizi tanıyabilmeliyiz. Özel bir yeteneğimiz olup olmadığına artık karar vermiş olmalıyız. Askeri okul ve polislik gibi seçenekleri de gözden geçirmeliyiz.
5. Hayat bir bütündür. İyi bir hayat için ise bu hayatımızın bir döneminde bazı fedakârlıklarda bulunmamız gerekebilir. Bu fedakârlık büyük bir fedakârlık olacaktır. Fedakârlığın kendisi bütün hayatımıza dağılmış olmayacaktır. Fakat etkileri bütün hayatın boyunca devam edecektir. Bu fedakârlık bir treni kaldırıp rayına koymaya benzer. Tren rayına girdikten sonra yoluna kolayca devam edebilir.
6. Bu süreçte iyi bir planlama yapmak ve öncelikleri belirlemek gerekir. Planlarımızda bu sene üniversiteyi kazanmayı ön plana çıkardığımız anlaşılmalıdır. Üniversiteye hazırlanmak bu sene içinde asla 4. veya 5. öncelikli iş olarak görülmemelidir. Birinci, ikinci veya en çok üçüncü sırada olması idealdir. Bu sene gizli ajandalarımız olmamalıdır. Sürücü kursuna yazılmak, daha önce hiç çalmadığımız bir müzik aletini çalmak için kursa gitmek, bolca roman okumak, düzenli bir spora yeni başlamak, daha önce yokken evcil hayvan beslemeye başlamak gibi şeyler gizli ajandalardır. Faydalı olsun diye yapılmazlar, ders çalışmaktan kaçış yöntemi olarak tercih ediyor olma ihtimalimiz yüksektir. Dikkatli olmalıyız. Hazırlık süreci istediğimiz gibi gitmiyorsa zaman hırsızlarının tuzağına düşmüş olabiliriz.