TÜRKİYE’DE EĞİTİM SORUNU-2

Cumhuriyet’in başından itibaren Türkiye’de eğitiminin sorunlarını şu şekilde sıralayabiliriz. 1- İdeolojik bir nesil yetiştirmeye yönelik tek tipçi, tek yanlı, ezberci ve karmaşık olması, 2- Sistemsiz olması, sık sık iktidarlar tarafından değiştirilmesi, 3- Laiklik kavramının yanlış anlamlandırılması nedeniyle (Cumhuriyet’in ilk yıllarından itibaren) din eğitiminin eksik ve yetersiz verilmesi, Anayasal bir görev olmasına rağmen bu talebin tam olarak karşılanamaması, 4- Yönlendirmesiz, niteliksiz ve uygulamasız bir sistemin uygulanması, 5- Fiziki mekan ve personel yetersizliği, 6- Orta öğretim ve yüksek öğretimde din, vicdan ve ibadet özgürlüğünün kısıtlanması; dini inancı gereği başörtülü öğrencilerin orta öğretimde ve yüksek öğretimde, özellikle 12 Eylül 1980 Darbesi’nden sonra, eğitim hakkının engellenmesidir.

Birinci maddeye ilişkin, bizim eğitim sistemimizin en belirgin, olumsuz özelliği ve sorunu metafizik ve dinsel değerlerden uzak tek tipçi ideolojik bir nesil yetiştirmek amacıdır. Cumhuriyet döneminde dönemsel iyileştirme çalışmaları olmakla birlikte ve son zamanlarda 2012 yılından itibaren revizyon çalışmaları yoğunlaşmasına rağmen sorunun çözüldüğünü, tam olarak sorgulayıcı, özgür ve uygulamalı eğitime geçildiğini söylemek olanaklı değildir. Avrupa ve gelişmiş ülkelerde ders saatlerinin üçte ikisi uygulamalı olurken, bizde ise uygulama oranları, dersi bizzat yerinde anlatma oranı neredeyse yok denecek kadar azdır. Örneğin bir tarih dersi konu ile ilgili bir müzede değil, coğrafya dersi konusuna göre bizzat arazide değil de tamamı sınıfta verilmektedir. Oysa tam tersi olmalıdır.

İkinci maddeye ilişkin, Cumhuriyet tarihi boyunca eğitim politikasının bir devlet politikası olmaması, her iktidarlar döneminde sistem değişikliğine gidilmesi, süre giden sistemin sistemsizlik halini almasıdır. Neredeyse her yıl eğitim biliminin her konusunda değişikliğe gidilmesi öğrenci, öğretmen ve velilerin moral ve motivasyonunu son derece olumsuz etkilemiştir. Örneğin her yıl değiştirilen sınav sistemi öğrencilerde tam bir travmaya neden olmaktadır.