Şeyhmetre, kimin şeyh olduğunu veya olmadığını, kimin dindarlıkta önde olduğunu veya olmadığını anlamamızı sağlayan yardımcı kriterlerdir.

Şeyhmetre, kimin şeyh olduğunu veya olmadığını, kimin dindarlıkta önde olduğunu veya olmadığını anlamamızı sağlayan yardımcı kriterlerdir. Dünya menfaatleri için şeyhlik iddiası ile davranan kişilerin tespiti çok kolaydır. Kadınlar ile nikahsız olarak çok yaklaşan ve aşırı samimi olan kişiler ile yapmış olduğu şeyhlik görevinden dolayı maddi imkanlar sağlayan kişilerin, şeyh olmadığı kanaatine ulaşmak için karineleri bulmak kolaydır.

Asıl mesele kibrini tatmin için şeyhlik iddiasında bulunup da sade bir hayat tarzı yaşayan kişileri tespit edebilmektir. Bu kişiler sizden para istemez, kadınlar ile mesafelidir, küfürlü konuşmazlar, naziktirler, zengin değillerdir, orta halli yaşam standartları vardır. Ancak yinede kibirlerini ortaya çıkaracak, bir takım zahiri karinelerin ipuçlarını verirler. Biz olumlu bir bakış ile gerçek şeyhlerde olması gereken özelliklerini verelim siz diğerlerini düşünün.

  1. 1. Mürid toplama sevdasına kapılmazlar, bilirler ki kendisine mürid olacak kişileri Allah gönderir. Cemaat büyütme gayreti yoktur. Dinin hakikatlerini anlattığı kişiye, verdiği bilgiler karşılığında “gel bana mürid ol” teklifini yapmaz. Allah için dini anlatır, sonra “kime mürid olursan ol, yolun açık olsun” der. Mürid çoğaltamak için televizyon kanallarında dolaşıp medyatik olmaz.

  2. 2. Etkinlik artırma peşinde değildirler. Bu nedenle siyasi bir görüşü veya oyunu attığı siyasi bir parti olduğu halde, siyasi bir partinin propagandasını kamuya açık alanlarda yapmazlar. Parti propagandası siyasi tartışmaları ortaya çıkarır ki bu Allah’a olan yönelmeyi perdeler. Dünyevi tartışmalar ilgi alanın dışındadır.

  3. 3. Kendisine olan güveni kullanarak, üçüncü şahıslara maddi menfaat sağlamazlar. Bu nedenle herhangi bir malın reklamını yapmazlar ya da satış ve pazarlamasında bulunmazlar. Çünkü sevdiğin insanlara maddi menfaat kazandırmak da bir çıkardır. Dolaylıda olsa öğrendikleri dini dünyevi bedeller karşılığında anlatmazlar, ücret almazlar.

  4. 4. Kendisi için istediğini mümin kardeşleri için veya müridleri içinde isterler. Bu nedenle kendilerine gelen hediyeleri, ikramları çevresine karşılıksız dağıtırlar ve ortalama gelir düzeyindeki insanlar gibi yaşarlar. Kendi sahip oldukları mal varlıklarını hayırda harcarlar.İhtiyaç sahipleri varken, lüks içinde yaşamaktan utanırlar. Çok cömerttirler.

  5. 5. Şahıslarına yapılan eleştirilere karşı asla kızmazlar. Kendisine yapılan eleştirileri sabırla dinlerler. Karşı tarafı haklı görmeseler dahi aralarına mesafe koymaz, eskinden olduğu gibi yakınlık göstermeye devam ederler. Kısacası yaptığınız eleştirilerden dolayı sizden uzaklaşmazlar.

  6. 6. Sıradan bir insan olarak yaşarlar, kendilerine ayrıcalıklı davranılmasından hoşlanmazlar. Ayrıcalıklı davrananları uyarırlar. Kendilerinin önemli bir insan olduğu hissi verecek şekilde, giyinmezler, oturmazlar, konuşmazlar ve davranmazlar. Kendilerine yapılan sıradan insan muamelesinden rahatsız olmazlar. Çünkü Allah onları önemsemiştir, sıradışı bir insan muamelesi yapmıştır, kalp gözlerini açmıştır. Allah önem verdiği için insanlardan da ekstra bir ilgi ve alaka beklemezler. Böyle bir beklenti Allah’a olan yönelmeyi zedeler. Kısacası insanların ayrıcalıklı davranmaması onları asla üzmez, ayrıcalıklı davranması da rahatsız eder. Sırdan insanlarla muhatap olmaktan rahatsız olmazlar. Etrafına kalbur üstü insanları toplama çabası asla yoktur. Sadece zenginlerden ve sadece zekilerden, sadece bilgililerden oluşan bir mürid topluluğu yoktur. Her kesimden insan vardır. Cemaatinin için de deliler, meczuplar, çok fakirler, miskinler, cahiller, engelliler, yaşlılar, çocuklar, çirkinler, görgüsüzler kısacası garipler vardır. Yani toplumun düşük veya düşkün tabakasından insanlar vardır. Cemaati en iyilerden oluşmaz, genelde garibanlardan oluşur. Toplumun üst tabakası ile vakar içinde ilişki kurarken, toplumun düşük/düşkün tabakası ile merhamet içinde ilişki kurar. Üst tabakaya gururlu, alt tabakaya merhametli davranır. Bir cemaatin delisi yok ise velisi de yoktur.Deliden kastım meczuptur. Delisi olmayan cemaat seçkinler cemaatidir.

  7. 7. Şerlere karşı sabırlıdırlar, beddua okumazlar. Çok çabuk sinirlenmezler, insanları hatalarından dolayı kovmazlar. Ancak düşmanlık yapanları kovarlar. Delilerine karşı sabırlıdır. Delilerine/meczuplarına sahip çıkarlar, sabrederler. Kısacası insanları eksikleri ile olduğu gibi kabul ederler.


Evet! Uzun bir kriterler dizini oldu, kısa yazamadım kusurum af ola. Bu söylediklerim de yanılmış da olabilirim en doğrusunu Allah bilir.