Rehber öğretmenler ne iş yapar?

Ruh sağlığı söz konusu olduğunda öğrencilerimiz Avrupa’daki öğrencilerden daha fazla imkâna sahipler. Okulda birebir hizmet alabildikleri bir servis var. Rehberlik servisi ya da tam ismiyle Psikolojik danışma ve rehberlik servisi…

Avrupa’da İngiltere, Almanya ve İtalya gibi bazı ülkelerin okullarını yerinde inceleme fırsatı buldum. Hiçbirinde psikolojik danışman ve rehber öğretmen kadrosu bulunmuyor. Türkiye etkin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri ile eğitimde fark yaratabilir.

Rehber öğretmenler öğretmen sınıfında olmakla birlikte branş öğretmenleri gibi düzenli olarak derse girme görevleri bulunmuyor. Yine kendilerine diğer öğretmenlere verilebilen nöbet vb. görevler verilemiyor. Asli görevleri öğrencilerin sorunlarını dinlemek (ailevi sorunlar, arkadaş ilişkileri, okulla ilgili veya kişisel olabilir) ve onları uygun okullara ve mesleklere yönlendirmek…

Rehber öğretmenlerimiz büyük bir boşluğu dolduruyorlar. Zira gençlerin dertleri çok… En büyük dertleri ise dertlerini dinleyecek ve yönlendirecek kişilerin bulunmaması. Atalarımız “Danışan dağlar aşmış, danışmayan düz yolda şaşmış” demişler. Gençlerimiz düz yolda şaşmış durumdalar. Mezun olduğunda işsiz kalacağını bile bile üniversite kapılarına yığılıyorlar…

Gençleri uyaran çok az… Karşı karşıya bulundukları onlarca ciddi tehlikeler var. Sigara, alkol, madde ve teknoloji bağımlılığı… Duygusal, fiziksel ve ekonomik şiddet ve istismarın her türlüsü… Gençleri yoldan çıkarmak için hazır bekleyen suç örgütleri…

Bu anlamda rehber öğretmenlerin yaptıkları işin önemi günden güne daha da artıyor. Son zamanlarda ortaya çıkardıkları cinsel istismar vakaları ile sessiz gençliğin sesi, toplumun vicdanı oldular. Eğitim camiası bu servislerin daha etkin kılınması konusunda hemfikir…

MEB bu konuda 2013 yılından beri çalışmalar yapıyor. Yaptığı çalışmalar henüz netlik kazanmadı. Kamuoyuna yansıyan bir taslak yönetmelikten anladığımız kadarıyla rehber öğretmenlere ders, nöbet, daha fazla çalışma saati, yazın çalışma gibi yükümlülükler getiriyor. Rehber öğretmenler bu konuda endişeli. Yeni verilen görevlerin asli işlerini yapmalarına engel olacağını düşünüyorlar…

Rehber öğretmen ve psikolojik danışmanlar okulların adeta dert babalarıdır ve dert dinlemeye alışmışlar. Dert anlatmaya alışmamışlar. O yüzden bu süreçte seslerini duyuramıyorlar.

Rehber öğretmenlerin tek istekleri mesleklerinin onurunun korunması; adil, bilimsel ve kendi isteklerinin yok sayılmadığı bir yönetmelik… Dünyada öğretmenlik rehberliğe dönüşüyor. Bizde rehberlik öğretmenliğe dönüştürülmemeli.