Zühri  ahir  namazının  kılınmasını  dert  edinenler: (iyi  niyetli  olan  kardeşlerim  hariç) Diyaneten  değil,  siyaseten  dert  ediniyorlar.. Bugün  bir  çok  yerde  kılınan  cuma  namazı  islâm'ın  cuması (Peygamberimizin, Halifelerin  kıldığı, kıldırdığı  şekil de kılınan) cuma  namazı  değildir..

(Pandemi sebebiyle meşhur tartışma yine başladı) Svg. Kardeşler.! Yapmayın, etmeyin, meseleyi iyi bilmeden Facebook'ta ahkam kesmeyelim.. Sen çok iyi mi biliyorsun diyenlere cevaben... Haşa ve Kella.. Ancak: Ser de munazaracilik var. Yüzlerce alime sormuşum. Mevzuyla ilgili fetvaları büyük kitaplardan okumuş ve gündemi meşgul ettiği zamanlardaki tartışmalara katılmışım..

FETVALARI NAKLEDiYORUM..

1. Efendimiz (s.a.v) den Hz. Osman (r.a) şehid edilene kadar cuma namazı bir şehirde tek camide kılınmıştır. İSLAMIN CUMASI BUDUR..

2. İlk cami veya yeni yapılan 'Büyük Cuma Camisi' cemaat ile dolmadan ikinci camiye 'Cuma Beratı' vermek haramdır..

3. Bazı yerlerdeki 'ortak cuma camisi'nde cuma namazını kılan muminlerin fazladan zühri ahir namazı kılmaları gerekmez..

4. İlk cami cemaati almıyorsa yeni bir camiye 'Cuma Beratı' verilir. ilanihaye böyle devam edip gider. 99. cami dolmuşsa 100. camiye izin verilir..

5. Cuma namazı: İslam devletinin ve ümmetin siyasi namazıdır.. 'Dosta Güven, Düşmana Korku vermesi gereken çok özel bir namazdır.. Dar-ül İslam'da ve Dar-ül Küfür'de de kılınmalıdır..

6. Hanefi mezhebinde cuma namazını 4 kişi kılabilir. fetvasını ileri sürenler: Niçin aynı mezhebin cuma namazı kılmak köylülere farz değildir.. Cuma namazı ancak 'Kadı' olan yerlerde kılınır fetvasını görmezden geliyorlar dersiniz.?

7. Zühri ahir namazının kılınmasını dert edinenler: (iyi niyetli olan kardeşlerim hariç) Diyaneten değil, siyaseten dert ediniyorlar.. Bugün bir çok yerde kılınan cuma namazı islam'ın cuması (Peygamberimizin, Halifelerin kıldığı, kıldırdığı şekil de kılınan) cuma namazı değildir..

8. Buradan hareketle rahatça söyleyebiliriz ki... Zühri ahir namazı: Sonradan uydurulan Bid'at ve fazladan kılınan altıncı namaz değildir..

9. Peygamberimiz (s.a.s) ve Halifelerin kıldıkları gibi cuma namazını kilamadığımızdan bazı muctehidlere göre ihtiyaten kılınan bir namaz, (Son öğlenin kazası veya o günkü öğle namazıdır)

10. Geliniz. Beraber bir inceleme, araştırma yapalım.. istanbul. Beykoz. Anadoluhisarda ikamet ediyorum.. Çevremizde 17 tane cami vardır. Cuma namazında
hiçbirisi tam olarak dolmuyor.. Belki bir ikisi dolar.. Bazısında 17 kişi 25 kişi 30 veya 40 kişiyle cuma kılınıyor. Ben de Kıldırdım. Kıldırıyorum..

İkinci misal:
Sakarya Akyazı Kuzuluk kaplıcalarında 8 yıl resmi İmam hatiplik yaptım. Çevre de olan 13 camimizden hiçbirisi dolmaz.. Araları 100 - 300 m. olan camilerin bazısında 30 cemaat bile bulunmaz..

Üçüncü misal:
Karaman / Kazım Karabekir ilçesi /Alacahöyük köyü. Fransa görevimdeyken izine gelince Cemaatimden dostlarımı ziyaretine gittim. Büyük bir köy. 7 camisi
var. Sordum. Cuma da hiçbiri tam dolmuyor dediler. Yedisinde de cuma kılıniyormuş.

Böyle binlerce misaller bulabiliriz.. Şimdi soralım.. Allah, Lillah Aşkına.! İslamın cuması bu - mu - dur.? Hiçbir kimse bana bunun islamın cuması olduğunu asla kabul ettiremez..

11.Zühri ahir namazı kılınmalıdır diyen Veli Alimler: Ümmetin tembelligini kerameten görüp bu fetvayı vermişler kanaatindeyim..

Sonsöz: Aklı başında mumin kardeşlerime tavsiyem: Eger cuma namazını merkez camisinde kılmamışsanız mutlaka zührî ahir namazını kılınız.
Bu mesele herkesin kafasına göre takılabileceği bir mesele değildir.. Bu hususta yapılan tartışmalar dini bir tartışma değildir. Genç meslektaşlarımı yaşı 70 i geçmiş bir abileri olarak uyarıyorum..

Efendim. Ben diyaneten tartışıyorum diyenlere: Dostlar.! Ben de size diyaneten söylüyorum zaten.. Geliniz. Din de hüküm ifade eden Peygamberimiz
ve Raşid Halifeler zamanında cuma namazı nasıl kılınmışsa bizler de aynen onlar gibi kılalım...

Onlar gibi yapabilmemize imkan yoktur diyorsak ki: Doğrudur.. Buna bende katılırım.. Elimizden geldiği kadar yapalım.. Ümmetin cuma namazlarını büyük camilerimiz de büyük cemaatler ile kılmak bir derdi ve arzusu olsun..

((Ben küçük camiler de kılınan cuma namazı kabul olmaz demiyorum. Zührî ahir kılınsın diyen Müctehid alimlerimizin haklı gerekçelerini açıklıyorum. Ümmeti (imkanı olanları) cuma namazlarini büyük camiler de kılmaya teşvik ediyorum))

Not. Müezzinlik yapılması meselesi ayrı bir şeydir.. Farzdan sonra bile yapılabilir.. Son sünnetten sonra bile yapılabilir. Bizim sözümüz zuhri ahir namazının kılınmasına itiraz edenlere, zührî ahir kılanları bidat ehli olarak suçlayan kişileredir..

Ben de karşı suçlama da bulunuyorum.. Ve islamın cuma namazını Peygamberimiz (s.a.v)
ve Raşid Halifeler (r. anhüm) gibi kılmayan, kılamayan tembel müslümanlar: Hiç olmazsa zuhri ahir namazı kılınız. Kılmıyorsanız kılanlara karşı bir şey demeyiniz.

Lüzumsuz tartışmalara sebep olmayınız.. Bizler kılmayanlara bir şey demiyoruz. Sizler de aynışekilde (yukarıda yazılan fetvalar ışığında) ihtiyaten zuhri ahir kılanlara karşı edeben sessiz kalınız.

Kaynaklar: Fetevayı Hindiye, İbn-i Abidin,
İslam Fıkhı Vehb Zuhayli.