Okullar hepimizin en değerli varlıklarını emanet ettiği kurumlardır. Bu anlamda en iyi korunması gereken, gözümüzden daha iyi bakmamız gereken yerlerdir

Okullar hepimizin en değerli varlıklarını emanet ettiği kurumlardır. Bu anlamda en iyi korunması gereken, gözümüzden daha iyi bakmamız gereken yerlerdir. Şiddetin her türlüsü okullardan tamamıyla soyutlanmalıdır. Ülkemizde ise bu soyutlanmanın istenen düzeyde olmadığını söyleyebiliriz. Okullarımızda zaman zaman ciddi şiddet olaylarına rastlanabiliyor. Bu şiddet olaylarının artma ihtimali ise en büyük endişemiz.

Geçmiş yıllarda şiddet deyince akla sadece fiziksel şiddet geliyordu. Şiddetin sadece öğretmenler tarafından kullanıldığı fikri vardı. Öğrenciler arasında şiddet daha çok üniversite boyutunda ideolojik gruplaşmalarla akla geliyordu. Şimdi ise sözel şiddet de ön plana çıkıyor ve şiddet daha çok öğrenci grupları tarafından uygulanıyor. Şiddet ilkokul, ortaokul ve lise seviyesinde de önlem almayı gerektirecek ölçüde yaygın. Öğrenciler arasında bağırmak, tehdit etmek, lakap takmak, alay etmek, küçümsemek, küfür, hakaret, dışlamak, ilişkiye zorlamak, bağımlılık yapıcı maddeleri kullanmaya zorlamak ve internet aracılığıyla taciz gibi çok farklı kategorilerde şiddet türleri de gözlenmekte. Fiziksel şiddet ise genelde “Yan bakma, “omuz atma”, “alay etme”, “kız ve erkek arkadaş” , “sosyal ağlardaki tartışmalar”, “ideolojik gruplaşmalar” gibi dışarıdan bakıldığında çok basit görünen nedenlerle ortaya çıkıyor.
“İstanbul Emniyet Müdürlüğü'nün verilerine göre 2006'nın ilk 3 ayında öğrencilerin toplam 392 olaya karışmış ve 20 öğrenci tutuklanmıştır. Bu rapora göre 3 öldürme, 2 intihara teşebbüs, 68 yaralama olayı, 48 darp olayı, 15 gasp ve soygun, 4 cinsel suç, 4 tehdit, 2 kapkaç suçu işlenmiştir. (Akşam Gazetesi 10 Nisan 2006)”*

Şiddet olayları en çok basın tarafından takip ediliyor. Emniyet ve sağlık yetkilileri ise görevleri gereği ilk haberdar edilen kişiler oluyor. Okuldaki şiddet olayları eğitimcileri ise doğrudan ilgilendirmekted ir. Eğitim yöneticileri şiddet olaylarını önlemek içinöğretmen, veli, okul rehberlik servisleri, emniyet müdürlükleri ve belediyelerle el ele çalışmaktadırlar . Ayrıca öğretmenlerin asli görevlerinin güvenlik mi yoksa eğitim mi olduğu meselesi eğitim camiası içerisinde tartışılmaktadır . Öğretmenlerimiz okullarda eğitim ve nöbet görevlerini beraber ifa etmektedirler. Öğretmenlerimize 2016 yılından itibaren nöbet görevleri nedeniyle ücret ödenmeye başlanmış olması bu anlamda olumlu bir gelişmedir.

Şiddet her şeyden önce kendini ifade etme biçimidir. Gençlerimizin şiddete başvurmalarını engellemek için kendilerini tanımaları ve doğru şekilde ifade etmeleri konusunda onlara yardımcı olmalıyız. Öğrencilerimiz akademik çalışmalarını aksatmamalı bunun yanında da hobiler geliştirmeli, kendilerini bilim, sanat, spor ve müzikle ifade etmeliler. Okullardaki kulüpler aktif şekilde çalıştırılmalıdı r. Her öğrencinin kendi ilgileri doğrultusunda çalışmalar yapması sağlanmalıdır. Okul ortamında her öğrencinin bir yeri ve sorumluluğu olmalı ve her öğrenci değerli olduğunu hissetmelidir. Hiç kimse kendisine değer verilen bir ortamı bozmaz.
Okul yöneticileri tarafından okullarda var olan disiplin kurullarının aktif bir şekilde işletilmesi çok faydalı olmaktadır. Bununla birlikte, okullardaki şiddet olaylarını çözmesini sadece öğretmenlerden ve idarecilerden beklemek hata olacaktır. Okullarımızda şiddeti azaltmak için en başta bir eğitim politikası olarak küçük okullar inşa etmeliyiz ve derslik başına düşen öğrenci sayılarını olabildiği kadar azaltmalıyız. Çünkü küçük okulları ve küçük sınıfları kontrol etmek daha kolaydır. Kalabalık okullarda ve sınıflarda kimse kimseyi tanıyamamaktadır , kontrol sağlanamamakta ve şiddet olayları artmaktadır.

Ayrıca okullarımızda ders aralarında ve ders saatlerinden sonra öğrencilerin zaman geçirebileceği ve destek alabileceği -sınıf dışındaki- birimlerin sayısı arttırılmalıdır. Kütüphane, öğrenci holleri, rehberlik servisleri, spor alanları, laboratuvarlar, kantin… Bunun dışında okul giriş ve çıkış saatlerinde dikkatli davranılması, güvenlik kameraları, daha yüksek seviyede okul bahçesi duvarları, okul girişlerine turnikeler konması, okulda kullanılmayan alanların kilitlenmesi, okul üniforması kullanılması ve mecbur kalındığında son çare olarak okulda güvenlik görevlilerinin istihdam edilmesi, gibi uygulamalar faydalı olacaktır.
*Okullarda Şiddet ve Alınabilecek Önlemler, Prof Dr. Selahiddin ÖĞÜLMÜŞ