1. Bir eğitim kurumunun kalitesi öğrencilerini motive edebilme seviyesi ile doğru orantılıdır.

1. Bir eğitim kurumunun kalitesi öğrencilerini motive edebilme seviyesi ile doğru orantılıdır. Bir okulda öğrencilerin çoğu motive edilebilmişse istenilenleri çok kısa sürede ve istenilen şekilde yapacaklardır. Aksi takdirde yataklarından kalkıp okula gelmeyi bile başaramazlar. Okula gelseler derse girmemek için bahaneler ararlar. Girdikleri derslerde ise derse katılmamak için sonuna kadar direneceklerdir… Yeterince motive olmamış öğrencileri eğitmek neredeyse imkânsızdır.

2. Öğretmenlerimiz derslerini öğrencilerin seviyesine göre anlatmalılar. Öğretmen ne sadece öğrencilerin zaten bildikleri şeylerden bahsetmeli ne de hiç anlamadıkları şeylerden… Dersler öyle anlatılmalı ki öğrenciler öğrendiklerini hissetmeliler. Çok zor ve çok kolay şeyler insanları motive etmez. Bu durum ödevler için de geçerlidir. Hiç ödev vermemek öğrencide başıboşluğa neden olduğu gibi öğrencinin uğraşsa da yapamayacağı zorlukta ödevler vermek de onu çaresizliğe itip motivasyonunu düşürür.
3. Geleneksel eğitimin hakkını vermek gerekiyor. Sunum veya düz anlatım tekniği her zaman elimizin altında bulunmalıdır. Ama derslerde zaman zaman yeni yöntem, teknik ve teknolojilere yer vermek çok daha etkilidir. Mesela öğretmen merkezli eğitim yerine öğrenci merkezli eğitim uygulamak, disiplinler arası öğrenme veya proje temelli öğrenme motivasyonu arttırır. Derslerde teknoloji kullanmak ise en büyük yardımcımız.
4. Öğrencilerin başarılı olmalarını istiyorsak onları başarılı insanlarla tanıştırmalıyız. Onlara ilham almaları için fırsatlar vermeliyiz. Okulumuz; sanatçıların, yazarların, şairlerin, işadamlarının, politikacıların uğrak yeri haline gelmeli. Okullarımızda her türlü mesele tartışılmalı ve sorgulanmalı.
5. Öğrencilerimize okul dışında da öğrenmenin mümkün olduğunu öğretmeliyiz. Böylece onlarda hayat boyu öğrenme fikri oluşacaktır. Öğrenciler okul personeli gözetiminde gezi, piknik, kitap fuarı, tiyatro veya seyahat gibi titizlikle seçilen organizasyonlara katılmalılar. Okul türüne ve sınıfına göre bir müzeyi, fabrikayı veya üniversiteyi ziyaret etmek öğrencilerin ufuklarını açacaktır.
6. Müzik öğrencileri motive edebilen diğer bir unsurdur. Müzik kendi başına bir branş olarak var olduğu gibi her branşın içinde de vardır. Öğrenciler müzikle sosyalleşebilirler. Müzikle öğrenebilirler. Yabancı dildeki kelimeler şarkılarla öğretilebilir. Müzik sınıf yönetiminde de kullanılabilir. Gürültülü bir sınıfı susturmanın en güzel yöntemi onlara şarkı söylemektir. Öğrencilerin müzik zevkleri önemsenmelidir. Teneffüslerde ve öğle aralarında müzik yayını yapılması da düşünülebilir.
7. Okul ruhu ve okul geleneği oluşturabilmek önemlidir. Aidiyet duygusu öğrencileri motive eder. Okul takımı, okul bandosu gibi okulu okul dışında temsil edebilecek ve okulun ismini duyurabilecek yapılar kurulmalıdır. Öğrenciler bu takımlara girmeleri için teşvik edilmelidir. Ayrıca başarılı ve yetenekli öğrenciler okulu okul dışında sürekli temsil etmelidirler. Öğrenciler okulun başarılarından haberdar edilmelidir. Bu şekilde öğrenciler okul adına kazanılan başarıları sahiplenmeye ve başarılı olmasalar da kendilerini başarılı hissetmeye başlayacaklardır. Daha girişken ve iyimser olacaklardır.
8. Ödül her yerde motive edicidir. Okullardaki başarılı öğrenciler ödüllendirilmelidir. Sadece akademik başarı hesaba katılmamalıdır. Spor ve müzik gibi yetenekleriyle ön plana çıkan öğrencilerin başarıları da önemsenmelidir. Başarıyı görmezden gelmek cinayettir. Bu cinayetin önüne geçmek için ödül sistemi devreye girmelidir. Ödülün her türlüsü kullanılmalıdır. İlgi, destek, yüksek notlar, para, altın…
9. Okulun belli yerlerine tarihe mal olmuş başarılı ve etkili kişilerin fotoğrafları, motive edici söz veya yazıları asılabilir. Bu söz veya yazıların güncel mesajlar içerenleri çok etkili olmaktadırlar. Bu; gençleri erdemli olmaya davet etme yöntemidir. Bu sözlerde; dürüstlük, adalet, ahlak, hoşgörü, alçakgönüllülük, dayanışma ve yardımseverlik gibi evrensel değerler ön plana çıkarılabilir.
10. Ağır sorunları olan öğrencileri diğerleri gibi motive etmek mümkün değildir. Bu öğrencilerle uzman kişilerin ilgilenmesi gerekebilir. Yine bazı öğrencilerin motive edilmesi tek öğretmenin gücünü aşabilir ve bir takım çalışması gerektirebilir. Bu anlamda öğretmenler kendilerini her öğrenciyi motive etmek zorunda hissetmemelidirler. En doğrusu sorunları olan öğrencilerin sorunlarının tespiti yapılmalı ve bu sorunlar okul ortamında çözülmeye çalışılmalı. Okul ortamında çözülmesi mümkün değilse vakit kaybedilmeden hastane ya da psikolog gibi ilgili birimlere yönlendirilmelidirler.