1. Bir eğitim kurumunun kalitesi öğrencilerini motive edebilme seviyesi ile doğru orantılıdır.
1. Bir eğitim kurumunun kalitesi öğrencilerini motive edebilme seviyesi ile doğru orantılıdır. Bir okulda öğrencilerin çoğu motive edilebilmişse istenilenleri çok kısa sürede ve istenilen şekilde yapacaklardır. Aksi takdirde yataklarından kalkıp okula gelmeyi bile başaramazlar. Okula gelseler derse girmemek için bahaneler ararlar. Girdikleri derslerde ise derse katılmamak için sonuna kadar direneceklerdir… Yeterince motive olmamış öğrencileri eğitmek neredeyse imkânsızdır.
2. Öğretmenlerimiz derslerini öğrencilerin seviyesine göre
anlatmalılar. Öğretmen ne sadece öğrencilerin zaten bildikleri
şeylerden bahsetmeli ne de hiç anlamadıkları şeylerden… Dersler
öyle anlatılmalı ki öğrenciler öğrendiklerini hissetmeliler. Çok
zor ve çok kolay şeyler insanları motive etmez. Bu durum ödevler
için de geçerlidir. Hiç ödev vermemek öğrencide başıboşluğa neden
olduğu gibi öğrencinin uğraşsa da yapamayacağı zorlukta ödevler
vermek de onu çaresizliğe itip motivasyonunu düşürür.
3. Geleneksel eğitimin hakkını vermek gerekiyor. Sunum veya düz
anlatım tekniği her zaman elimizin altında bulunmalıdır. Ama
derslerde zaman zaman yeni yöntem, teknik ve teknolojilere yer
vermek çok daha etkilidir. Mesela öğretmen merkezli eğitim yerine
öğrenci merkezli eğitim uygulamak, disiplinler arası öğrenme veya
proje temelli öğrenme motivasyonu arttırır. Derslerde teknoloji
kullanmak ise en büyük yardımcımız.
4. Öğrencilerin başarılı olmalarını istiyorsak onları başarılı
insanlarla tanıştırmalıyız. Onlara ilham almaları için fırsatlar
vermeliyiz. Okulumuz; sanatçıların, yazarların, şairlerin,
işadamlarının, politikacıların uğrak yeri haline gelmeli.
Okullarımızda her türlü mesele tartışılmalı ve sorgulanmalı.
5. Öğrencilerimize okul dışında da öğrenmenin mümkün olduğunu
öğretmeliyiz. Böylece onlarda hayat boyu öğrenme fikri oluşacaktır.
Öğrenciler okul personeli gözetiminde gezi, piknik, kitap fuarı,
tiyatro veya seyahat gibi titizlikle seçilen organizasyonlara
katılmalılar. Okul türüne ve sınıfına göre bir müzeyi, fabrikayı
veya üniversiteyi ziyaret etmek öğrencilerin ufuklarını
açacaktır.
6. Müzik öğrencileri motive edebilen diğer bir unsurdur. Müzik
kendi başına bir branş olarak var olduğu gibi her branşın içinde de
vardır. Öğrenciler müzikle sosyalleşebilirler. Müzikle
öğrenebilirler. Yabancı dildeki kelimeler şarkılarla öğretilebilir.
Müzik sınıf yönetiminde de kullanılabilir. Gürültülü bir sınıfı
susturmanın en güzel yöntemi onlara şarkı söylemektir. Öğrencilerin
müzik zevkleri önemsenmelidir. Teneffüslerde ve öğle aralarında
müzik yayını yapılması da düşünülebilir.
7. Okul ruhu ve okul geleneği oluşturabilmek önemlidir. Aidiyet
duygusu öğrencileri motive eder. Okul takımı, okul bandosu gibi
okulu okul dışında temsil edebilecek ve okulun ismini duyurabilecek
yapılar kurulmalıdır. Öğrenciler bu takımlara girmeleri için teşvik
edilmelidir. Ayrıca başarılı ve yetenekli öğrenciler okulu okul
dışında sürekli temsil etmelidirler. Öğrenciler okulun
başarılarından haberdar edilmelidir. Bu şekilde öğrenciler okul
adına kazanılan başarıları sahiplenmeye ve başarılı olmasalar da
kendilerini başarılı hissetmeye başlayacaklardır. Daha girişken ve
iyimser olacaklardır.
8. Ödül her yerde motive edicidir. Okullardaki başarılı öğrenciler
ödüllendirilmelidir. Sadece akademik başarı hesaba katılmamalıdır.
Spor ve müzik gibi yetenekleriyle ön plana çıkan öğrencilerin
başarıları da önemsenmelidir. Başarıyı görmezden gelmek cinayettir.
Bu cinayetin önüne geçmek için ödül sistemi devreye girmelidir.
Ödülün her türlüsü kullanılmalıdır. İlgi, destek, yüksek notlar,
para, altın…
9. Okulun belli yerlerine tarihe mal olmuş başarılı ve etkili
kişilerin fotoğrafları, motive edici söz veya yazıları asılabilir.
Bu söz veya yazıların güncel mesajlar içerenleri çok etkili
olmaktadırlar. Bu; gençleri erdemli olmaya davet etme yöntemidir.
Bu sözlerde; dürüstlük, adalet, ahlak, hoşgörü, alçakgönüllülük,
dayanışma ve yardımseverlik gibi evrensel değerler ön plana
çıkarılabilir.
10. Ağır sorunları olan öğrencileri diğerleri gibi motive etmek
mümkün değildir. Bu öğrencilerle uzman kişilerin ilgilenmesi
gerekebilir. Yine bazı öğrencilerin motive edilmesi tek öğretmenin
gücünü aşabilir ve bir takım çalışması gerektirebilir. Bu anlamda
öğretmenler kendilerini her öğrenciyi motive etmek zorunda
hissetmemelidirler. En doğrusu sorunları olan öğrencilerin
sorunlarının tespiti yapılmalı ve bu sorunlar okul ortamında
çözülmeye çalışılmalı. Okul ortamında çözülmesi mümkün değilse
vakit kaybedilmeden hastane ya da psikolog gibi ilgili birimlere
yönlendirilmelidirler.