Öğretmenlere Not Vermek


Millî Eğitim Bakanlığımız öğretmenlerin performansını arttıracak bir sistemin peşinde. Bu sistem şimdilik taslak olarak var. “Öğretmen Performans Değerlendirme ve Aday Öğretmenlik İş ve İşlemleri Yönetmelik Taslağı”.Taslakta pek çok ayrıntı var ama en çok tartışılan nokta öğretmenlerin performansının veli, öğrenci, idareci ve diğer branşlardan öğretmenlerin notlarıyla belirlenmek istenmesi. Hatta öğretmenler kendi kendilerine bile not verecekler.
Peki bu yol amaca ulaştırır mı?Fikrimi baştan ifade edeyim öğretmenlere not vermek bizi hiçbir yere götürmez. Aksine eğitim sistemimizin ciddiyetini azaltır. Keyfi uygulamaların önünü açar. Ayrıca hiç de ekonomik bir yöntem değildir. Mesela bir okul müdürünün her sene her öğretmene her kritere göre not vermesi oldukça zaman alıcıdır.
Bunun dışında öğretmenlere teknik nedenlerden dolayı not veremeyecek kişileri zaten saymıyorum. Mesela veliler öğretmenlere not vermemelidir. Velilerimiz veli toplantılarına bile gelmemektedirler. Öğretmeni iş başında nasıl gözlemleyeceklerdir? Açıkçası veli bu sürecin dışındadır ve sadece not vermekle sürece katılması sağlanamaz.
Öğrenci öğretmenine not vermemelidir. Çünkü ölçme ve değerlendirme konusunda uzman değildir. Yönetmeliği okuyup orada belirtilen kriterlere göre not vermesi beklenemez. Kriterleri çok öznel olacaktır. Örneğin ders anlatması gerekirken anlatmayan öğretmene yüksek not veren çok öğrenci çıkacaktır. Sürekli bel altı espriler yapan öğretmenin dersini eğlenceli ve faydalı bulan öğrenciler var.Sınavları zor veya orta zorlukta yapan öğretmene düşük not, kolay yapan öğretmene yüksek not vermesi gündeme gelir.Okullarda başarı düşer. Herkes herkesi idare eder ya da herkes herkesten intikam alır. Öğrencinin not verdiği kişi öğretmen değil olsa olsa palyaço olur.
Meslektaşları tarafından değerlendirme ise yine öğretmene hiçbir şey kazandırmaz. Kıskançlık krizlerine neden olma ihtimali daha fazladır. Kaldı ki meslektaşını derste gözlemleyen öğretmen de yoktur. Bir keresinde bir öğretmen arkadaşımız proje olarak öğretmenlerin okulda birbirlerini gözlemlemesini esas alan çalışma yapmak istedi. Fakat hiçbir öğretmen diğerini sınıfta gözlemlemek istemedi. Sanıyorumherkes stajyer öğretmen gibi görünmekten korktu.
Olayın bir de sınav boyutu var. Taslağa göre 4 yılda bir tüm öğretmenler sınava girecek. Ben bu konuda Millî Eğitim Bakanlığı’nın TEOG yerine getirdiği sisteme benzer yeni bir sistem önermek istiyorum. MEB sınav yapmanın doğru yol olmadığını gördü. Ortaokuldan mezun olan öğrencilerin bile sadece %10’u için sınav yapıyor.
O zaman öğretmenlerimizin de sadece %10’u için sınav yapalım. Sınav ödül almak isteyen öğretmenler için olsun.Daha doğrusu; hiç yapmayalım demek istiyorum. Öğretmen performansını değerlendirmek için bir sistem kurulmalı ama bu sistemin içinde not olmamalı. Öğrenci, veli ve diğer branşların karışmadığı bir sistem. Okul müdürünün fikrinin alındığı ancak son değerlendirmeyi okul personeli olmayan uzman MEB personelinin yaptığı bir sistem. Önerdiğim sistemin ayrıntılarını haftaya bugün ifade etmeye çalışacağım inşallah…