Her türlü ölçme ve değerlendirme yöntemi kullanılarak sınavlar yapılmalı. Yüz yüze sınavlar için okullara en az bir ay süre verilmeli. Bu sene sonuna kadar meslek liselerinin uygulamalı kısımları hariç hibrit sisteme ise geçilmemeli. 

Geçen sene mart ayında okullar tatil edilince sınavların yapılmayabileceği ihtimali aklıma hiç gelmemişti. Her ne kadar okullar tatil idi ise de tüm öğrencilerin ders kitapları ellerinde idi. Sene sonunda her gün küçük bir grup öğrenci yazılı yapılarak ikinci dönem için de bir not verilebilirdi.

Bu sene Millî Eğitim Bakanlığı geçen seneki şoku atlatmış gibiydi. Sınavların yüz yüze yapılacağı sene başından açıklandı. Bu durumu çok olumlu gördüm. Ama birinci dönem bitmesine rağmen bir sınav yapılamadı. Peki yapılabilir miydi? Yapılsa daha mı iyi olurdu? İki soruya da yanıtım evet.

İtiraf etmeliyiz ki bizim sınav odaklı bir eğitim sistemimiz var. Sınav yapmadığınız zaman öğrenciler yeterince ders çalışmıyor. Sınav merkezli eğitimden süreç merkezli eğitime geçiş de on yıllar alır. Bu anlamda en büyük kaybımız online derslerden değil sınavların yapılmamasındandır.

Birinci dönem hibrit sistem denendi, ama verimli olmadı. İkinci dönem için aynısını tekrar denememek gerek. Bu sene istisnalar dışında okulları kesinlikle açmamak gerekiyor. Bırakalım online sistem otursun. İnternet ve tablet eksikleri giderilip online eğitime devam edilmeli.

Hibrit sistem neden verimsiz oluyor? Çünkü sadece belli sınıfların okulda dersi oluyor. Mesela bir öğretmen evinden kalkıp okula gidiyor on ikinci sınıf öğrencilerine iki saat ders anlatıyor. Sınıfta öğrencilerin yarısı oluyor. Aynı dersi sınıfın kalanına başka bir gün tekrar anlatmak zorunda kalıyor.

Öğretmenin ders yükü iki katına çıkmış oluyor. Bir de mesela okulda on ikinci sınıflara iki saat ders anlatan öğretmenin hemen sonrasında on birinci sınıflara online dersi varsa eve yetişip bu dersi yapmak zorunda kalıyor. Çünkü her okulun internet altyapısı online dersler için yeterli değil.

Ölçme ve değerlendirmenin verimli olabilmesi için anında geri bildirimde bulunmak, sık sık ve çok sorulu sınavlar yapmak gerek. Yani mart ayında sınav yapıp Eylül-Ekim-Kasım aylarının konularını sormak ölçme ve değerlendirmenin ruhuna aykırıdır. Açıkçası sınav yapmak için geç kaldık.

Liselerde dersler online devam ederken her ay bir sınav yapılabilirdi. Bir ay ödev verilebilir. Diğer ay online bir sınav yapılabilir. Öğretmen veya okul idaresi öğrencileri istediği zaman küçük gruplar halinde okula çağırarak yüz yüze sınav da yapabilir. Otuz kişilik sınıflarda 5 kişiyi sınava alabilirsiniz.

Peki bundan sonra ne yapılmalı? Her türlü ölçme ve değerlendirme yöntemi kullanılarak sınavlar yapılmalı. Yüz yüze sınavlar için okullara en az bir ay süre verilmeli. Bu sene sonuna kadar meslek liselerinin uygulamalı kısımları hariç hibrit sisteme ise geçilmemeli.