Sosyal ilişkilerin doğasını inceleyen Amerikalı ünlü sosyolog Mead, “iletişim” konusunda şu görüşü ortaya koymuştur: “Kişilerin oluşturduğu sosyal örgütlerin en önemli yönü, başkalarına yaklaşmayı sağlayan iletişim ilkesidir.”

İletişim sürecinin Etkili Yönetimi

(…bir önceki köşe yazımın devamı) Sosyal ilişkilerin doğasını inceleyen Amerikalı ünlü sosyolog Mead, 'iletişim' konusunda şu görüşü ortaya koymuştur: 'Kişilerin oluşturduğu sosyal örgütlerin en önemli yönü, başkalarına yaklaşmayı sağlayan iletişim ilkesidir.' Bunun anlamı, kendi varlığının bilincini ortaya koymak için başkasını kendi yerine, kendisini de başkasının yerine koymaktır. Mead'ın ortaya koyduğu düşünce, bireylerarası ilişki, iletişimin sadece bilgi paylaşımını içermediği, aynı zamanda, bireylerin birbirlerini daha iyi anlama, dayanışma, iş birliği sağlama gibi yüksek amaçları da içerdiğini göstermesi bakımından önemlidir.

Bilgi paylaşımını sağlamak ve belirli kararlara ulaşmak amacıyla etkileşimde bulunan, üyelerin ilgi alanlarındaki sorumluluklarını başarılı bir şekilde yürütmelerinde yardımcı olan gruplardır. Etkin iletişim, her takımda, bireylerarası çalışmalarda önemlidir. Bilgilerin zamanında anlaşılması, projenin başarısını olumlu etkilemektedir. Bir proje, çalışmasında iletilen bir mesaj, bir görevden ve onunla ilişkili bir kısım içeriklerden oluşmaktadır. Etkisiz, olumsuz mesajlar, bireylerarası görev sorunlara yol açabilir. Açık bir iletişim ortamında ise bu tür sorunlar kolayca çözümlenebilir.

Güven Duygusunu Harekete Geçirme

Güven, yüksek performansa, başarıya sahip takımların en temel özelliğini oluşturur. Güven, ilişkileri bir arada tutan yapıştırıcı işleve sahiptir. Açıkça, tutarlı bir şekilde tayin edilmiş hedeflere sahip olabilme açısından, olmazsa olmaz şart güven tesisi olarak karşımıza çıkar. Güven, uzun bir sürede kazanılmasına rağmen, kısa sürede kaybedilebilir bir özellik gösterir. Güven, bir kişinin karakter, kabiliyet, gücüne veya bir şeyin gerçekliğine karşı temin edilen inanç olarak tanımlanabilir.

Takımlar açısından güven sağlama, aşamalı bir işlem özelliği göstermektedir. Bu anlamda güven, açık iletişime yol açarak, sorunların çözümünü kolaylaştırdığı gibi, kararların alınmasını ve takımın çıktısını yükseltir. Takımlardaki güven, ortamının varlığı, organizasyonun amaçlarına ve hedeflerine ulaşmak için sadakat, bağlılığı teşvik eden bir yöne de sahiptir. Güven, motivasyon olgusu, liderlik açısından değerlendirildiğinde çalışanların liderleri açık, dürüst, adil ve kendilerini dinlemeye hazır kişiler olarak görmeleri ile başlayacaktır.

Etkili Takım Bilgi Yönetimi

Bir takımda, ortaklaşa bilgiden etkili bir şekilde yararlanmak, genellikle örgütsel sürecin önemli bir problemini teşkil etmektedir. Bu probleme çözüm bulmak adına takım liderleri, takıma gerçek iletişim sürecini, standart rehberliği sağlamak durumundadır. Takım liderleri, dört temel takım bilgisi sürecinin varlığından emin olmak zorundadırlar. Bunlar: 'Takım bilgisinin değerlendirilmesi veyahut gözden geçirilmesi, takım bilgisinin geliştirilmesi (yeni bilginin oluşturulması, edinilmesi), ortak bilgilendirme, güncelleme, sistematik olarak tekrar veya yeniden öğrenmedir.' Bu noktada, son önemli unsur ise liderlik fonksiyonudur. Günümüzde, işletmelerinin, kurumların, takımların önüne çıkan fırsatları, kullanma yeteneği, genellikle yetenekli insanların bir araya getirilmesi, etkili bir şekilde yönetilmeleriyle doğru orantılıdır. Aksi takdirde amaç ve hedeflerini gerçekleştiremez hale gelir ve yok olurlar.

Yaşanılan değişim süreci, projelerin yönetiminde yeniden yapılanmayı, takım çalışmasını ve takım içindeki iletişimi, dayanışmayı beraberinde zorunlu hale getirmiştir. Takımlar ile çalışmak hem yeniden yapılanmasını hem de değişim önceliği desteklenmesini kapsayan stratejik riski de kabul etmektir. Takım, temelli bir örgütleme anlayışının geliştirilmesi, rekabet ortamında başarı kazanma noktasında önemli avantajları ortaya kovarken, aynı zamanda önemli esneklikler de sağlamaktadır. Takımlarla sağlanan esneklik sayesinde, değişen iş çevrenin daha etkin yönetme imkanına kavuşmaktadırlar. Takım çalışmasına dayalı öğrenmede temel amaç, öğrenilenler sıklıkla karşılaşacak, olan temel problemlerin çözümünde kullanılmasını sağlayacak fırsatların sunulmasıdır. Kültürel farklılıkları yönetmek ustalık ister. Yalnızca teknik bilgiyle bir yere gelinemez. Kitleleri sürükleyebilecek yapıda olmak gerekir. İşte lider de takımın üyelerince kesin kararlar alabilen, üst yönetimle çalışabilen, ihtiyaç duyulduğunda takıma yön verebilen biridir. Takım lideri, takım başarılarına katkıda bulunacak bir anlayış, kabul edilmiş prensipler geliştirilmesine yardımcı olacak liderlik sağlayabilmelidir. Takım anlayışında etkili liderlik kavramları ile gelişen marka değeri yaratabilmekte, kurumlarını gelecek nesillere taşıyabilmektedirler.


Saygılarımla,

Hande ORTAY