Milletvekili dokunulmazlığı, yasamanın daha özgür çalışması için getirilen bir sistemdir. Dokunulmazlık zırhı ile suç işlenmesi yolunun açılması değildir.
Milletvekili dokunulmazlığı, yasamanın daha özgür çalışması için
getirilen bir sistemdir. Dokunulmazlık zırhı ile suç işlenmesi
yolunun açılması değildir. Dokunulmazlık sistemi, her demokratik
ülkede farklı şekillerde mevcuttur. Kurulan dokunulmazlık sistemi,
milletvekiline suç işlemesi serbestliğini getirmemesi, aynı zamanda
yargılama neticesinde, meclis üyelerinin milletvekilliğin
Milletvekili’nin dokunulmazlığını
1) Tam 276 veya biraz fazla milletvekili ile hükümetin kurulması
durumunda, yargılama neticesi iktidardaki milletvekillerin
2) Milletvekili yargılanırken, bazı durumlarda bizzat mahkemeye gitmesi gerekebilir, bu durumda kritik oylamalarda yasaların geçmesi gecikebilir.
3) Milletvekillerin
Milletvekili’nin dokunulmazlığını
1) “Teröre destek vermek” gibi kamuoyunun gözü önünde alenen
işlenen suçlarda vatandaşların, TBMM’ye ve devlete güveni
zedelenir. Meclis’teki milletvekillerin
2) Terör dışındaki suçları işlediği iddia edilen bir milletvekilinin yargılanmaması, halkın devletin adalet sistemine olan güvenlerini azaltır. Hatta suç işlememiş bir milletvekiline atılan iftiraların yargılanmaması, iftiraya uğrayan kişinin yargıda aklanmasına engel olur. İftira atanın yanına kar kalır. “Çamur at, izi kalsın” yolu açık olur.
Öyle bir sistem getirmeliyiz ki, yukarıda bahsettiğim sakıncaları ortadan kaldırmalıdır.
Dokunulmazlık sistemi önerilerini sıralar isek;
1) Milletvekilleri, yargılama sırasında gıyabında yargılansa
bile asla, tutuklu yargılanmamalıdı
2) Milletvekili, mahkemeye hiç gitmeden, vekil avukat yolu ile
yargılanmasını devam ettirebilmelidir
3) Milletvekilliği devam ederken, yargılaması bitip, hapis veya
başka bir hüküm alan milletvekili olursa, hükmün uygulanması için
Milletvekilliğin
4) Milletvekiline yapılan iftiralar, diğer kişilere yapılan iftiralardan daha çok olabilme ihtimaline karşı, yargılama sonucu aklanan milletvekiline, iftira atılması diğer kişilere atılan iftiralara göre daha fazla cezai müeyyidesi olmalıdır. Yoksa milletvekiline iftira atılması cezası az olursa, atılan iftiralar çoğalabilir. Bu iftira cezaları da hapis olmalı, hapis cezası dışındaki cezalara dönüştürülmesi engellenmelidir. Bir iftirayı atan kişi milletvekili bile olsa ceza alabilmelidir, kürsü dokunulmazlığı kapsamına alınmamalıdır. İftira, cezasız kalır ise çoğalır. Anayasa’da milletvekiline, görevi nedeni ile yapılan iftiraların cezasının, kanunlarda belirtilenin iki katı olması gerektiği gibi bir artırım oranı yazılabilir. TBMM’nin iftiralara karşı kendini koruması gerekir.
Benim düşünebildiğim öneriler bu kadar, daha iyi önerilerin TBMM çatısı altından çıkacağından hiç kuşkum yok. Çünkü onlar aktif siyasetin içindeler. Ümmete naçizane bir katkım olursa ne mutlu bana…
Allah birlik ve beraberliğimizi, kardeşliğimizi bozdurmasın. Amin