Kıymetli Veliler ve çocuk yakınları, bu yazımda Size Okul olgunluğunun tanımı ve 72 ayını tamamlamış çocukların gelişim alanlarına göre başarması gerekli itemler ifade edilmiştir.
Kıymetli Veliler ve çocuk yakınları, bu yazımda Size Okul
olgunluğunun tanımı ve 72 ayını tamamlamış çocukların gelişim
alanlarına göre başarması gerekli itemler ifade edilmiştir.
Çocuğumun ilkokula hazır olduğunu nasıl anlarım?
Öncelikle bu konuyu tam kavrayabilmek için son günlerin popüler
cümlesi; “okul olgunluğu nedir?” konusuna açıklı getirelim.
Okul olgunluğu; çocuğun okulda kendisinden beklenilenleri başarılı
bir şekilde yerine getirmeye hazır olması, okul eğitimini başaracak
gelişimsel düzeye gelmesidir.
Gelişmiş birçok ülkede okula başlama uzman denetiminde ve aile ve
çocuk ile birlikte kararlaştırılarak verilmektedir. Almanya,
Avusturya, Belçika' da, Fransa'da zorunlu okula başlama yaşı 6,
İngiltere ve İsrail'de zorunlu eğitim yaşı 5, Finlandiya'da ve
Danimarka'da 7, Amerika'nın çeşitli eyaletlerinde de değişmektedir.
Ülkemizde ise 6 yaşını dolduran çocuklar ilköğretim okullarına
başlatılmaktadır.
Çocuğun okula başlama yaşı, olgunluğu ile paralel olmalıdır. Kimi
çocuklar bu olgunluk düzeyine 5 yaşında ulaşabilirken, bazı
çocuklarda bu 8 yaşı bulabilir.
Kent merkezlerinde yuva ve anaokullarına devam eden çocukların
böyle kurumlara devam edemeyen akranlarına göre daha erken "okul
olgunluğu" kazanabildikleri görülmektedir. Bunun yansıra mali
güçlüklerinden ötürü bir okul öncesi kuruma gönderilemeyen bir
çocuk, duyarlı ebeveyni sayesinde ilgili etkinlikleri içeren yayın
ve kitaplarla kendisine özenle zaman ayrılarak “okul olgunluğu”
açısından diğer akranlarına yetişebilmektedir.
Aşağıda “okul olgunluğu” nda önemli olan gelişim alanlarını ve
değerlendirme basamaklarını inceleyerek çocuklarınızı daha yakından
tanıyabilir, ilköğretime hazır olup olmadıklarını anlayabilir
gerekir ise uzmanlardan profesyonel yardım alabilirsiniz.
“Çocuğum İlkokula Hazır mı?” sorusunun cevabını alabilmek için
çocukların psiko-motor gelişimlerine bakmak büyük önem arz eder.
Çocuklar; psiko-motor, bilişsel, sosyal ve duygusal olarak çok
yönlü gelişim gösterirler.
PSİKO-MOTOR GELİŞİM: Küçük kasların ve büyük kasların motor
gelişimini içerir.
72. ayını tamamlamış çocukta küçük kasların motor gelişim
ölçütleri:
1. Düğüm atabilir, fiyonk yapabilir.
2. 20 sn. içinde 10 adet nohutu bir kutuya atabilir.
erformans Takip Formu (PKT) eğitmenleriniz internet üzerinden
girsin, siz sadece çıktıları alın.
3. Anahtarla kapı kilidi açabilir.
4. Nokta nokta verilen bir resmin noktalarını birleştirebilir.
5. Altı kısımlı bir adam resmi çizebilir.
6. İsmini, soyadını yazabilir.
7. 1'den 10'a kadar rakamları kopya edebilir.
8. Daire, kare, dikdörtgen, üçgen şekillerini çizebilir.
9. Dikey, yatay, eğik, eğri çizgileri çizebilir, kopya
edebilir.
10. Şekillerin sınırını taşırmadan boyayabilir.
11. Basit labirent bulmacaları tamamlayabilir.
12.Yardım görmeden bir kâğıdı 20-30 cm kesebilir.
13. 6 kısımlı bir adam resmi çizebilir.
14. Su gibi akıcı maddeleri bir kaptan diğerine boşaltabilir.
15. Verilen sıralamaya göre(renk, büyüklük gibi) ipe boncuk
dizebilir.
16. Tahta çekiç ile tahtaya çivi çakabilir.
72. ayını tamamlamış çocukta büyük kasların motor gelişim
ölçütleri:
1.Tek ayağının üstünde 10 sn. durabilir.
2. 5 kez üst üste sekerek sıçrama hareketi yapabilir.
3. Sözel yönlendirmelere göre değişik hızlarda ve değişik yönlere
doğru yürüyebilir.
4. Parmak uçlarıma basarak iki metre kadar koşma hareketi
yapabilir.
5. 5 kez üst üste eğilerek dizini büküp kalkabilir.
6. Öne doğru takla atabilir.
7.Kendine atılan küçük bir topu elleriyle tutabilir.
8.Basit bir müziğin tempo ve ritmine uyarak dans edebilir.
9. Ayakları tutulduğunda ellerinin üzerinde 2 metre kadar
yürüyebilir.
10. Koşarken yerden nesneleri toplayabilir.
BİLİŞSEL GELİŞİM: Algılama, dil ve kavram alanındaki gelişimleri
içerir.
72 ayını tamamlamış çocukta algılama gelişimi ile ilgili ölçütler
şunlardır:
1.10-12 kadar ana ve ara rengi tanır ve bunları eşleştirebilir.
2. Resimleri gölgesi ile eşleştirebilir.
3. İki değişik ses arasından aynı ve farklı olan sesi seçebilir.
(zil sesi, telefon sesi gibi)
4. Görmese bile tanıdığı bazı sesleri tanımlayabilir. ( akan su
sesi, araba sesi )
5. Gözleri kapalı iken 2-3 metrede yapılan bir gürültünün yönünü (
uzak, yakın, ön, arka, yan )
Öğrencilere verilen eğitimleri(terapileri) MEBBİS"e otomatik
aktarın.
ayırdedebilir.
6. Dokunarak sıcak, soğuk, ılık nesneleri ayırt edebilir.
7.1 den 20'ye kadar olan rakamları tanıyabilir, dokunarak nesneleri
sayabilir.
8.1'den 10'a kadar olan sayılarla toplama ve çıkarma işlemleri
yapabilir.
9. Nesnelerin sıra içindeki pozisyonunu birinci, ikinci, üçüncü
olarak isimlendirebilir.
10.İki yarımdan ve dört çeyrek parçadan bir bütün
oluşturabilir.
11.Bir günü sabah, öğle, akşam olarak algılayabilir, dakika
belirtmeden tam saatleri söyleyebilir.
12.Sıra ile haftanın günlerini sayabilir.
13.Aynı anda birbirini takip eden 2-3 emri yerine getirebilir.
("Suyu mutfaktan al, sonra bana getir ve yanıma otur" gibi )
14.Anlatılan bir öyküdeki detayları hatırlayabilir.
15.Sebep -sonuç ilişkilerini kurabilmeye başlamıştır.
16. Günlük yaşamda kullandığımız para birimlerini
tanıyayabilir.
72 AYINI TAMAMLAMIŞ ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
1.Adını, soyadını söyleyebilir.
2.Ailedeki kişilerin isimlerini söyleyebilir.
3.Telefonu numarasını ve ev adresini söyleyebilir.
4. Devletinin adını, yaşadığı şehrin adını, doğum yerini
söyleyebilir.
5.Altı-sekiz kelimelik cümleleri kurabilir ve söylendiğinde tekrar
edebilir.
("Biz bugün anneannemlerle birlikte dışarıda yemek yiyeceğiz." Gibi
)
6.Günlük yaşantısını anlatabilir.
7.Niçin sorusunu açıklayarak cevaplayabilir.
8.Zıt anlamlı somut kelimeleri söyleyebilir. (şişman-zayıf,
sert-yumuşak gibi)
9.Zıt anlamlı soyut kelimeleri söyleyebilir. (ağır-hafif,
gece-gündüz gibi.)
10.Yer ve hareket tarif edebilir. (Nerede ve nasıl hareket ettiğini
anlatabilir.)
72 AYINI TAMAMLAMIŞ ÇOCUKLARDA KAVRAM GELİŞİMİ
1.Büyük- küçük kavramlarını tanır, pek çok zıt kavramı tanır,
bilir.
2.Sağını, solunu bilir, yer bildiren direktifleri
algılayabilir.
3."En az" ve "en çok" un anlamını bilir.
4.Nesneleri büyüklük, genişlik ve uzunluk özelliklerine göre
sınıflandırabilir.
5.Sekiz bloğu büyüklüklerine göre dizebilir.
Öğrenciye verilen eğitim modüllerinin sınır kontrolü otomatik
yapın.
6. Ağırlıkları tahmin edebilir.( Portakalın cevizden daha ağır
olduğu gibi )
7.Tek ve çift olanları ayırdedebilir.
8.Üç-beş kartlık bir olay sıralaması anlatan resimleri, olay
sıralamasına uygun bir şekilde
sıraya dizebilir.
SOSYAL-DUYGUSAL GELİŞİM
72. ayını tamamlamış çocukta sosyal- duygusal gelişimle ilgili
özellikler:
1.Günlük programın başlangıç ve bitiş zamanını anlayabilir.
2.Basit alış-veriş işlerini yapabilir.(Ekmek almak, gazete almak
gibi)
3.Kendisi ile ilgili kızgınlık, mutluluk, sevgi gibi duygularını
belli eder.
4.Bir oyun için gerekli kuralları anlayabilir, o kurallara
uyabilir.
5.Sosyal kuralların nedenlerini anlayabilir.
6. Mantık dışı korkuları olabilir.
7.Davranışlarının büyükler tarafından beğenilmesine çok önem
verir.
8.Sakin ve sessiz durmakta zorlanır.
9.Zaman zaman alıngan olabilir.
10.Küçük çocukları ve hayvanları çok sever.
ÖZBAKIM BECERİLERİNİN GELİŞİMİ
72 ayını tamamlamış bir çocukta özbakım beceri ölçütleri şunlar
olmalıdır:
1. İnsanların yaşamak ve sağlıklı kalabilmek için nelere ihtiyacı
olduğunu bilir ve isimlendirebilir. ( Yiyecek, su, barınacak yer,
jimnastik yapma, hastalanınca hastaneye gitme )
2. Elbiselerini ıslatmadan yüzünü yıkayıp, kurulayabilir.
3. Saçlarını tarayıp, dişlerini fırçalayabilir.
4. Tuvaletini yalnız başına yapabilir.
5. Sofra kurallarına uygun yemek yiyebilir.
6. Düğmelerini ilikleyip çözer, kendi başına giyinip
soyunabilir.
7. Hapşırınca eliyle ağzını kapayabilir.
8. Trafik ışığı olan yerde karşıdan karşıya emniyetli bir şekilde
geçebilir.
Yukarıda saydığımız psiko-motor gelişiminden herhangi birinde sorun
yaşıyorsanız Profesyonel Destek alarak çocuğunuzun okul olgunluğunu
sağalayabilirsiniz.