Almanya’da Eğitim Nasıl?

Almanya’da Eğitim Nasıl?
Bir grup Alman öğretmen ile Türk öğretmen arasında çeviri yapıyordum. Türk öğretmenler Alman öğretmenlerin haftada kaç saat derse girdiklerini merak ediyorlardı. Alman öğretmenler ise Türk öğretmenlerin girdikleri derslere hazırlanmak için haftada kaç saat harcadıklarını...
Sanıyorum eğitimde ilk fark öğretmen faktörü. Almanya’da öğretmenler daha çok çalışıyor daha çok kazanıyor ve daha çok hesap veriyor. Öğretmenlerle ilgili bir karar alınacaksa bu üç boyut birlikte dikkate alınmalı.
Tanıştığımız Alman öğretmen grubunun verdiği bilgilere göre müfredata her sene yeni konular eklenebiliyor ya da var olan konuları anlatma yöntemi değişebiliyormuş. Bu durum da öğretmenleri zorluyormuş. Her sene yeni konuları nasıl anlatacaklarını öğrenmeleri gerekiyormuş. Yani ülkemizde bazı öğretmenlerin yaptığı gibi ilk sene dersi ezberleyip sonraki yıllar boyunca hazırlık yapmadan derse gitmek mümkün değil.
Ayrıca öğretmenlerin dört yılda bir, bir komisyon tarafından denetlenmeleri söz konusu imiş. Anlayacağınız devlete kapağı atmak yetmiyor fakat öğretmenlere veli ve öğrenci tarafından not verilmesi gibi bir uygulama da yok.
Almanya’da okul binaları apartman gibi değil daha çok kampüs gibi. Yapay mimariye çoktan geçilmiş. Kapalı spor salonlarından övünerek bahsetmiyorlar. Okulun spor için kapalı bir alanının olması doğal karşılanıyor. Okulların etrafı daha güvenli. Güvenlik sadece yüksek duvarlara ve dikenli tellere havale edilmiş bir durum değil.
Beraber götürdüğümüz öğrenci grubundan aynı sınıfta iki öğrenci vardı. Biri İngilizceyi iyi konuşurken diğeri konuşamıyordu. Alman öğretmenler ikisinin de aynı sınıfta olmalarını çok garipsediler…
Dil eğitimi göstermelik değil. Gerçekten de öğretiliyor. Mesela Almanya’da lise mezunu herkes İngilizce konuşuyor. Bu iş artık bir standarda bağlanmış. Bizim çoğu lisemizde olduğu gibi lisede iki yabancı dil öğreteceğim iddiası ile yola çıkıp ikisini de öğretmeden mezun etmiyorlar.
Öğrenme ödevlerle değil derste sağlanıyor. Ders esnasında kimin ne öğrendiğinin dönütü alınıyor. Ders saatlerini kısaltmak yerine uzatmışlar. Almanya Hamburg’da ziyaret ettiğimiz lisede blok ders uygulaması yapılıyordu. 90 dakika ders 30 dakika teneffüs şeklinde gidiyordu. 90 dakikalık ders sıkıcı oluyor muydu? Sıkıcı oluyordu desem yalan olur. Tam tersine konunun tüm boyutları ile derli toplu işlenmesine fırsat veriyordu.
Teknoloji abartılmıyor. Kararında kullanım söz konusu. Teknolojiden çok büyük beklenti duyulmuyor. Derslerde ve ders dışında öğrencilerin temel ve basit el becerilerinin geliştirilmesi önemseniyor. Kâğıt ve karton kesme, pano yapma vb. Ayrıca öğrenciler yalnız değil gruplar halinde çalışmaya alıştırılıyor. Takım ruhu ve problemlerle birlikte başa çıkma aşılanıyor.