12. Sınıfta okutulacak Din dersi ve Ahlak bilgisi

12. SINIFTA OKUTULACAK OLAN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ ÜZERİNE TENKİTLER - 1

Ders kitabında tercih edilen kelimeler “temiz Türkçe” kriterine uygun olmalıdır. Genç nesillerin tertemiz dimağlarına tevdi ettiğimiz kelimeler, hem temiz olmalı hem de fonksiyonel olmalıdır. Temiz Türkçe yaşayan ve yaşatan bir Türkçedir. Yani kullanılan kelime, hem bize geçmişten kültür ve irfan taşımalı hem de günümüzde iletişimi temin etmelidir. Unutulmamalıdır ki, kullanılan dil, millet olarak mevcudiyetimizin teminatıdır. Millet olarak varlığımızı devam ettirebilmek, dünden kopmadan istikbale doğru intikalle mümkün olacaktır. Köklerimizle irtibatımızı temin eden yegane unsur dildir, lisandır.

Hatırlamalıyız ki, lisan insan demektir. İnsan vatanı kazanır. Binlerce yıllık lisanımızı nesilden nesile yaşatalım ki, vatanımızda müstakil ve hür olalım. Ders kitabı olarak tasavvur olunan ve 12. Sınıfta okutulması düşünülen Din Kültürü ve Ahlak bilgisi kitabında kullanılan kelimeler, ana hatlarıyla yaşayan Türkçe olmakla birlikte biraz daha hassasiyet gösterilerek temiz Türkçe kullanılabilirdi.

Burada tahlili yapılan ders kitabıyla alakalı olarak üç açıdan tenkit yapılmıştır. Birincisi, kullanılan kelimelerin “temiz Türkçe” olması gerektiği halde biraz daha hassasiyet gösterilmesi hususudur. Ders kitabında uyduruk kelimelerin (olanak, olasılık, koşul, ilinti vs) kullanılmaması tebrike ve takdire şayandır. Ancak orta seviye tahsilini teşkil eden bu dönemde genç dimağlarımızın temiz, zengin ve yaşayan Türkçe ile beslenmesi, millet olarak mevcudiyetimizin devamı açısından son derece mühimdir.

İkincisi, yanlış anlaşılmaya müsait bazı kavramlar (mefhum) üzerinde durulmuştur. Bilinen bir gerçektir ki, insanlar kelime ve kavramlarla (mefhum) tefekkür eder. Mütefekkir olmak, şuurlu olmanın temel şartıdır. Şuurlu insanlar, tefekkür ederken bir taraftan zengin kelime ve kavramlar zemininde imal-ı fikr ederken aynı zamanda, zengin olması gereken (maalesef 1930’lu yıllarda binlerce yıllık kullanageldiğimiz binlerce kelimelerimiz yok edilmiştir) sözlüklerimizdeki kelime ve kavramları yerinde kullanır ve kullanmalıdır. Bu çerçevede ders kitabında kullanılan kelime ve kavramlar (ıstılah, mefhum) yanlış anlaşılmaya mahal vermemelidir.

Üçüncüsü, ders kitabında bir kısım tartışmalı veya eksik bilgiler bulunmaktadır. Lüzumsuz tartışma ve polemiklerin kapısını açmamak adına ve milletimizin birlik ve beraberliğinin devamı açısından bu tür başlıkların ders kitaplarında yer almaması gerekirdi kanaatindeyim. (devam edecek)