İstanbul gibi büyük ve kalabalık şehirlerde ulaşım en önemli sorunlardan biri. Bu nedenle İstanbullular, işlerine ve evlerine hızlıca varmalarını sağlayan her türlü ulaşım hizmetini dört gözle bekliyor. İşte Gebze-Halkalı Marmaray Hattı da bunlardan biri. 10 Mart’ta ilk seferini yapması planlanan hat, eskiden 185 dakika olan 76 km’lik Gebze- Halkalı arasındaki yolu 115 dakikaya indirecek. Gebze-Halkalı arasında aktarmasız gitme imkanı bulan vatandaşlar, 1 saat 10 dakika zaman kazanacak.
TRAFİK RAHATLAYACAK
Gebze-Pendik-Ayrılıkçeşme- Sirkeci-Zeytinburnu-Bakırköy- Halkalı
güzergahından sefer yapacak hat hizmete açıldıktan sonra, tek yönde
saatte 75 bin, günlük toplamda ise normalde 96 bin aracın
taşıyacağı 1.2 milyon yolcuyu taşıyacak. Saatte 28 sefer yapması
planlanan 43 istasyonlu hattın bazı istasyonlarında, ana hat
trenleri ve yüksek hızlı trenler duracak. Tamamlandığında
İstanbul’daki metro ve tramvayla entegre olacak hat, şehrin iki
yakasında sahil ve E-5 trafiğini büyük ölçüde rahatlatacak.
MESAFE KISALACAK
Toplamda 1.4 milyar Euro’luk (yaklaşık 8.3 milyar lira) maliyete
sahip hatla, Üsküdar-Sirkeci arası 4 dakikaya, Ayrılıkçeşme-
Kazlıçeşme arası 13.5 dakikaya, Söğütlüçeşme- Yenikapı arası 12
dakikaya, Bostancı- Bakırköy arası 37 dakikaya inecek. İstanbul’da
170 kilometre olan raylı sistem uzunluğu, Gebze’den başlayıp
Halkalı’ya giden Devlet Demir Yolları’nın banliyö hattının
eklenmesiyle 233 kilometreye çıkmış olacak.
ÇALIŞMALAR TAM GAZ
İlk yeraltı metro sistemine Taksim-4. Levent hattının 2000 yılında
hizmete açılması ile sahip olan İstanbul'un raylı sistem ağı geçen
yıl itibarıyla 170.05 km’ye ulaştı. İnşaatı devam eden ve bu yıl
hizmete açılması hedeflenen toplamda 110.60 km'lik yeni hatlarla
birlikte raylı sistemlerin İstanbul trafiğini önemli ölçüde
rahatlatması bekleniyor. Ulaşım yatırımlarının hız kesmeden devam
ettiği İstanbul’da, metro yatırımları ile bütün ilçelerin birbirine
bağlanması planlanıyor. Yeni hatlarla birlikte şehir içinden
merkeze uzak bölgelere kadar ulaşımın kolaylaşması sağlanacak.
PENDİK'TEN LONDRA'YA
Proje kapsamında Gebze- Söğütlüçeşme ve Halkalı- Kazlıçeşme hatları
Marmaray’la birleşecek ve Asya ile Avrupa arasında demir yolu
bağlantısı kurulacak. Ayrıca Gebze, Pendik, Maltepe, Bostancı,
Söğütlüçeşme, Haydarpaşa, Bakırköy ve Halkalı istasyonlarında
yüksek hızlı tren durabilecek. Yük trenleri ise Pendik’ten
Londra’ya kadar kesintisiz demir yolu hattıyla bağlanmış olacak.
Banliyö hattı ayrıca metroya ve tramvay hatlarına da
bağlanacak.
HER YERE BAĞLANTI
Proje bittiğinde Halkalı istasyonundan Halkalı-İstanbul Havalimanı
metrosuna ve yenikapı-Halkalı hattına, Küçükçekmece’den yenikapı-
Hacıosman hattına, Yenikapı’dan Yenikapı-Atatürk Havalimanı
hattına, Ataköy’den İkitelli-Ataköy hattına, Bakırköy’den
Bakırköy-Başakşehir hattına, Göztepe’den Göztepe-ümraniye hattına,
Üsküdar’dan Üsküdar-Çekmeköy hattına, Bostancı’dan Bostancı-Dudullu
hattına, Ayrılık Çeşmesi’nden Kadıköy-Tuzla hattına, Pendik’ten
Pendik- Sabiha Gökçen hattına ve Tuzla’dan Kadıköy-Tuzla hattına,
Söğütlüçeşme’den büyük İstanbul Tüneli’ne ve Sirkeci’den
Kabataş-Bağcılar tramvay hattına ve denizyollarına entegre
olunacak.
ESNAF HEYECANLA BEKLİYOR
Projenin sadece trafiği rahatlatması değil aynı zamanda istasyon
yapılan ilçelerde de bir hareketlilik yaratması mümkün. Örneğin
Bostancı, Suadiye ve Göztepe duraklarıyla birlikte, özellikle son
zamanlarda kapanan dükkanlarla gündeme gelen Bağdat Caddesi’nin
yeniden canlanması bekleniyor. Durakların bir an önce tamamlanıp
insan trafiğinin artmasını bekleyen esnaf, aynı hareketliliğin
bütün ilçelerde olabileceğini belirtiyor.