Türk Telekom, 5G ve yeni nesil sabit şebeke servisleri
yönetiminde yapay zeka ve makine öğrenme teknolojilerini deneyen
ilk Türk operatör olduğunu açıkladı.
Türkiye'nin bilgi ve iletişim teknolojileri şirketlerinden Türk
Telekom, 5G teknolojilerinde yapay zeka uygulamalarını deneyen ilk
Türk operatör olduğunu duyurdu. Yapılan açıklamada şirket,
Nokia'nın yapay zeka destekli dijital asistanı MIKA ve AVA bilişsel
servisler platformunu kullanarak gerçekleştirdiği denemelerde
makine öğrenmesine dayalı yapay zeka teknolojilerini yeni nesil
mobil ve sabit şebekeleri üzerinde başarılı bir şekilde test etti.
Türk Telekom Ümraniye Teknopark'ta yapılan 5G teknolojilerinde
yapay zeka ve makine öğrenme uygulamaları ile ilgili etkinlik
kapsamında Nokia Türkiye, Orta Avrupa ve Orta Asya Başkanı Mikko
Lavanti ve Türk Telekom Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı Yusuf
Kıraç'ın katılımıyla yeni nesil mobil ve sabit şebekeleri kapsayan
iki farklı demo gerçekleştirildi.
İlk demoda katılımcılar, 2021 yılında yapay zeka ve makine öğrenme
kabiliyetleri ile donatılmış bir 5G servis yönetim merkezine
götürüldüler. Burada, yoğun araç ve mobil kullanıcı trafiği olan
bir meydanda, kaza, afet gibi olağandışı olaylar sonucunda anlık
gelişen şebeke yoğunlukları karşısında yapay zeka uygulamasının
neler yapabileceği katılımcılara örnekli olarak gösterildi.
Gerçekleştirilen ikinci demoda ise, yine 2021'de yeni nesil sabit
teknolojilerin yönetildiği servis operasyon merkezine konuk olan
katılımcılar, şebekeye bağlı müşteri terminallerinden aldığı
verileri analiz eden yapay zeka uygulamasının, terminal
yazılımından kaynaklı yaşanması olası şebeke performans
dalgalanmalarını daha gerçekleşmeden önlemesine tanıklık
ettiler.
Her iki demoda da önceden öğrenilmiş olaylardan ve algoritmalardan
hareket eden yapay zeka, anlık oluşan şebeke performans
dalgalanmalarına hızlıca en doğru çözüm önerileri sunarken aynı
zamanda oluşması muhtemel saha problemlerini de önceden öngörerek
proaktif çözüm önerileriyle şebeke performansını yüksek değerlerde
tutmayı başardı.
"Yapay zeka ile şebeke problemleri henüz oluşmadan
önlenecek"
Yapay zeka uygulamalarının 5G şebekeleri üzerinde olağandışı
gelişen olaylar ve anlık etkilerine çok erken müdahale imkanı
sağladığını belirten Türk Telekom Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı
Yusuf Kıraç, "Yapay zeka teknolojisi, şebeke performansını ve
müşteri deneyimini olumsuz etkileyecek gelişmesi muhtemel olayları
henüz oluşmadan tespit ederek önlemeyi mümkün kılıyor. Nokia ile
birlikte Türkiye'de ilk defa gerçekleştirmiş olduğumuz 5G ve yapay
zeka demoları ile bu teknolojilerinin şebekeler için ne denli büyük
bir gelişim potansiyeli taşıdığını da göstermiş bulunuyoruz. Yapay
zeka ve makine öğrenmesi teknolojilerinin şebeke yönetiminde
kullanılması, verim artışı ile birlikte abonelere yüksek kalitede
servis sunulması adına operatörlere önemli kolaylıklar sağlayacak.
Yapay zeka çözümlerini mevcut 4.5G şebekemiz üzerinde de test
ederek geliştirmeye devam ediyoruz. şirket olarak sürdürdüğümüz
çalışmalarımız ışığında yapay zeka teknolojilerine bugünden hazır
olduğumuzu gururla söyleyebilirim. Her şey abonelerimize çok daha
iyi bir müşteri deneyimi sunmak için" dedi.
Nokia Türkiye, Orta Avrupa ve Orta Asya Başkanı Mikko Lavanti ise
yapay zeka karar destek sistemleri ile yönetilen akıllı şebekelerin
değişen kullanıcı davranışları ve şebeke sistem performanslarından
kaynaklı problemlerin giderilmesi için anlık parametrik ve fiziksel
değişiklik önerileri sunarak şebeke operasyon ve bakım
hizmetlerinin en üst seviyede sunulmasına imkan sağladığını
belirtti.
Lavanti, "Şirketimiz, bu işbirliğinden gurur duymaktadır. Burada,
Nokia'nın yapay zeka teknolojilerinin Türk Telekom'un 5G mobil ve
yeni nesil sabit şebekelerinin operasyon ve bakım hizmetlerine
nasıl kolayca adapte edildiğini göstermiş olduk. Önümüzdeki dönemde
de Türk Telekom'un ihtiyaçları doğrultusunda yeni yapay zeka
uygulamaları ve kullanım senaryoları geliştirmeye devam edeceğiz"
diye konuştu.