Bakan Arslan gündemdeki konulara ve kamuoyuna açıklanması
beklenen yeni servis yönetmeliğine ilişkin şu bilgileri verdi:
4 BAKAN BİRLİKTE AÇIKLAYACAK
Gençlerimiz bizim de ülkemizin de geleceği. Bir iki olay yaşandı ve
benzer olayların yaşanmaması için bizim de taşıma amaçlı araçlardan
doğan sorumluluğumuz var. Bunun tek bir yönetmelikle tek çatı
altında toplanması ve her kurumun da o yönetmelik çerçevesinde ne
yaptığını bilerek adım atması konusunda süreci başlattık. Aile ve
Sosyal Politikalar Bakanlığı’nı da bu işin içine kattık. Çünkü kreş
hizmeti, engelli ve evde bakım ihtiyacı olan insanlar için
çalışmaları var. 4 bakanlık, bu yönetmelik üzerinde epeyce
çalıştık. Son aşamaya geldik. Geçen hafta bakanlar seviyesinde de
nihai görüşmelerde bulunduk. Gelecek hafta (Salı günü) 4 bakan, bir
araya gelerek okul ziyaretiyle birlikte bunun ayrıntılarını
açıklayacağız.
ÜÇLÜ EMNİYET KEMERİ
Araçların gerekli kriterleri taşıması ve aksaksız denetim yapılması
çok önemli. İkincisi araç sürücüsü, sahibi ve rehber personelle
ilgili hem düzenleme hem denetimler çok önemli. Porsonelin zaman
içinde özelliklerini kaybetmesi durumunda yapılacak müdahale de
dahil. Gerekirse aracın servisten men edilmesine yönelik çalışmalar
da yapılacak. Geçen sefer yaşadığımız olayın tekrar yaşanmaması
adına çocuğun araca binip binmediğini, koltuğa oturup oturmadığını,
koltuktan inip inmediğini, koltuğun boş olup olmadığını sürücünün
önündeki ekrandan görebileceği sistem bu. Teknik olarak bunun çok
farklı çözümleri var. Servis araçlarına elbette bir yükümlülük
getirecek. Ama çocuklarımızın hayatı söz konusu. Sensör de olabilir
benzeri bir önlem de. Ayrıca emniyet kemerleri uçaklardaki gibi 2
noktalı bağlantılı değil, sadece belde. Arabalardaki gibi 3
noktadan bağlantılı emniyet kemeri zorunluluğu gelecek. Her
koltukta zorunlu olacak. Araçlar buna göre modifiye edilecek. Orada
bir süre tanınacak. Son dönemde üretilen araçların birçoğunda zaten
bu özellik var. Birtakım şeyler hemen yerine getirilebiliyor ki
onlar hemen yürürlüğe girecek. Sürücüler ve rehberler için ilave
kriterler konacak. Birtakım olaylara bulaştılarsa bu sektörde
çalışamaz olacaklar. Yaş sınırı zaten var. Eskiden uyuşturucu ve
cinsel istismara karışmış olursa diyorduk, şimdi onu biraz daha
genişletmiş olacağız. Servislerin ek hizmetleri de oluyor. Onlardan
men etmiyorum servisleri ama okula taşıma süresi olarak ‘şu kadar
süreden geç alamaz, şu kadar süreden erken bırakamaz’
diyeceğiz.
ANLAŞMAYA MÜLKİ İDARE DE KATILACAK
Şimdi okul aile birlikleri ile servis sağlayıcılar direkt anlaşma
yapıyor, öyle olmayacak. Mekanizmayı biraz daha genişleteceğiz.
Okul katılacak, mülki idare, bakanlık katılacak. Sektörün kendini
geliştirmesini sağlamak, yoksa kesip atmak değil. (Okulların kendi
servisleri olması seçeneği) Maliyetleri düşünürseniz sürdürülebilir
bir şey değil.
TÜRK TELEKOM BUGÜN DE DEVLETİN, YARIN DA
Bakü-Tiflis-Kars hattında ilk tren seferi 30 Ekim’de
TÜRKİYE’NİN YÜKÜ KADAR YÜK TAŞIYACAK
(Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı) Etrafımızdaki coğrafyayı bir
araya bağlaması açısından stratejik proje. 30 Ekim’de ilk resmi
tren, Bakü’den çıkarak Kars’a kadar gelmiş olacak. Başlangıçta yük
ağırlıklı ama sonradan yolcu ağırlıklı da hizmet edecek. Londra -
Pekin arasını kesintisiz hale getirecek. 45-62 gün arası 12-15 güne
düşüyor. Kapıdan kapıya götürmüş olacaksınız. Toplu taşıma
yapıyorsunuz. Türkmenistan ve Kazakistan da çok önemsiyor. Tüm
Türkiye’de 26 milyon ton taşıyoruz demiryoluyla. Sadece 24 milyon
ton bu hattan taşınacak.
BAKIRKÖY’DEN ANKARA’YA TREN
(banliyö hatları) Gebze’den Halkalı’ya kadar kesintisiz hale
getirecek. Marmaray hatlarında banliyö taşımacılığı yapılacak.
Ankara’dan İstanbul’a gidecek YHT’lerimiz Haydarpaşa’ya kadar
gidecek. Haydarpaşa tarihi binası, yüksek hızlı trenler için de
kullanılacak. Buraya gelen yolculardan karşıya geçmek isteyen
denizaltından Marmaray’ı kullanarak karşıya geçecek. Bakırköy’den
binen birisi de direkt Ankara’ya kadar gidebilecek.
SABİT TELEFON YÜKSELİYOR
Mobilden de sabit hattan da her türlü hizmet veriliyor. Kafa
karışıklığı olmasın diye tek vergi olarak yüzde 7.5’a getiriyoruz.
Makineden makineye iletişim çok büyüyebilecek bir sektör haline
geliyor. Oradaki yüzde 5’lik vergiyi tamamen kaldırıyoruz. Yoksa
dışardan alınan sim kart marifetiyle yapıyorlar. Dışarıya para
ödeyerek yapıyoruz. Sabit telefon kullanıcısı 11 milyona düştü,
daha fazla düşmeyebilir. TT yeni hizmetleri sabit telefon üzerinden
götürecek. O yüzden (sabit kullanımı) çok düşmeyecektir. Belki
gelecekte tekrar ona dönülebilir bile. 77 milyon cep telefonu
abonesi, 66 milyon da geniş bant internet abonesi var.