Teknoloji ile “kendin yap” kültürünün birleşiminden oluşan “Maker” ruhunu desteklemeyi amaçlayan ve öğrencilerin yıl boyunca kazandıkları problem çözme, eleştirel düşünme gibi pratiğe dönüştürmelerini hedefleyen U-MakerFest’in bu yılki teması “Çöp” olarak belirlendi. Öğrencilerin, dünyamızın çöp ve atıklar konusundaki problemlerini belirleyip temiz bir dünya için yenilikçi çözümler ürettikleri ve ürettikleri projeleri sergi alanlarında sundukları U-MakerFest III'te geleceğin projeleri yarıştı. 63 takım katılım gösterdiği yarışmada bu yıl robotik, oyun tasarımı ve video/animasyon alanlarında yarışan öğrenciler çöp ve atıklar ile ilgili çözümleri ve fikirlerini içeren projelerini üreterek sergiledi. Öğrenciler üretim sürecinde sırasıyla “Empati Kur, Tanımla, Fikirleştir, Prototiple, Test Et” adımlarını izleyerek projelerini üretip jüri üyelerine sundular.
Toplam 350’ye yakın kişinin 63 proje ile yarıştığı festivalde,
robotik alanında kazanan takım Uğur Okulları Gaziemir Kampüsü
Aurora takımı oldu. Takım, projeleri ile çöpün bir şehrin gıda, su,
temiz hava gibi fizyolojik ihtiyaçlarına olumsuz etkisini gösteren
ve artan çöp nüfusunu robotik olarak bertaraf eden bir modelleme
tasarladı. Oyun tasarımı alanı kazananı Uğur Okulları Konyaaltı
Kampüsü U-Trashmonster takımı oldu. Tasarladıkları oyun, Minecraft
oyununu kullanarak hazırlandı. Toplanan çöplerin oyun karakterine
yaşam alanı sağlaması ve daha çok çöp toplanması sağlanıyor.
Video/animasyon alanı kazananı ise Uğur Okulları Mersin Kampüsü
Voltran takımı oldu. Takım, yeni nesil drone çeşitleriyle toplama,
sulama ve toprağa ekim yapılmasını; çöp olarak kullanılan meyveleri
toprağa karıştırarak ağaç oluşmasını, dönüştürülemeyen toprakları
da beslemeyi hedefledi. Ayrıca takımlar Maker Ruhu,
Sürdürülebilirlik, Keşfedici Fikir, Takım Çalışması, İlham Verici
Takım, İşlevsellik, gibi 19 farklı alanda ödülün de sahibi
oldu.
“Öğrencilerimizin bilinç ve yetkinlik kazanmasını
istiyoruz”
Yarışma hakkında bilgi veren Uğur Okulları Genel Müdürü Nevzat
Kulaberoğlu, “Yarışmamız Türkiye genelindeki 137’ye yakın okulumuza
açmış olduğumuz bir proje yarışmasıdır. Tabii yarışma burada amaç
değil araç. Temel hedefimiz; öğrencilerimize ekibimiz tarafından
belirlenen tema üzerinden bilinç ve yetkinlik kazandırmaktır. Bu
sene ekibimiz temayı ‘çöp’ olarak belirledi. Bu temayı
belirlemedeki amacımız; öğrencilerimize’ çöpün ne olduğunu, nasıl
üretildiğini, nasıl değerlendirilmesi gerektiğini, etkilerinin
neler olduğunu, zararlarının neler olduğu ve nasıl azaltılabilecek
olduğunu’ düşündürerek; bilinç kazandırmak, çevreye, sosyal
hayatımıza ve ekonomimize etkilerini öğretmektir. Çöp üzerinden
oluşan sorunlara da çözüm bulmalarını sağlamak, bu çözümü bulurken
teknolojiyi kullanmalarını teşvik etmektir. Öğrencilerimizin almış
oldukları STEM, robotik ve kodlama eğitimleri ile çöp ile ilgili
sorunlara çözüm bulmalarını sağlamaktır. Yarışmamıza Türkiye
genelindeki 137’ye yakın okulumuzdan 200 yakın proje katıldı.
Akademisyenlerden, İş dünyasından ve yayın dünyasından oluşundan
seçici kurulumuz; bu 200’e yakın projeyi 63’e indirdi” dedi.
Projelerin bir kısmının patent alabilecek düzeyde projeler olduğunu da kaydeden Kulaberoğlu, “Biz bu projelerin desteklenmesini amaçlıyoruz. Ortaya çıkacak ve derece alacak projelerin iş dünyası tarafından değerlendirilmesi için öğrencilerimize ve onlara destek olan öğretmenlerimizi destekleyerek patent aşamasına götürmeye çalışacağız” diye konuştu.
Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Şirin Karadeniz, Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ali Baykal, Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Meltem Özmutlu, Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Serhat Bahadır Kert, Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Dr. Fatih Erkoç, Popular Science Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Şahin Ekşioğlu, Gilbo Robot Sepeti Genel Müdürü Mehmet Halit Calayır ve Uğur Okulları Görsel Sanatlar Bölüm Başkanı Özleyiş Yalçın’ın jüri üyeliğini üstlendiği U-MakerFest III’te 63 takım değerlendirildi.