Kurumsal firmalarda ofis kira sözleşme süreleri biterken panik de başlıyor. Ortalama ofis kira sözleşmelerinin 5 yıllık bir zamanı kapsadığı için birçok firma kira kontratlarını dosyaların arasına kaldırıyor ve sözleşmenin sona erdiği çok geç bir zamanda fark ediliyor. Hatta bazı firmalarda ofisin kiralanması sürecini yürüten ekip de çoktan işten ayrılmış oluyor. Zamanında gerekli aksiyonlar alınmamış olması kira sözleşmesinin otomatik olarak uzamasına, fesih hakkının ortadan kalkmasına, yeni dönem için fahiş kira bedeli uygulanmasına yol açabiliyor.
SÜRELER
En önemli konuların başında sözleşme bitiş süresi, fesih bildirim
süresi, uzatma bildirim süresi gibi önemli tarihleri çok iyi takip
geliyor. İyi bir gayrimenkul danışmanınız varsa size gerekli
uyarıları zamanın da yapacaktır. Yeni kiralama ya da kira uzatma
için ideal zamanlama sözleşme bitiminden minimum 8-9 ay önce
harekete geçmektir.
DİĞER SÖZLEŞME ŞARTLARI
Süresi sona eren sözleşmenin uzatma opsiyonu olup olmadığı,
opsiyonun tek taraflı kullanılıp kullanılamayacağı, uzaması
durumunda yeni dönem şartlarının önceden mi belirlenmiş yoksa
müzakere sonucu mu belirleneceği, ne halde tahliye edileceği gibi
bilgiler yenileme mi taşınma mı kararına etki edebileceği gibi
taşınma zamanlaması planlaması yapmak için de çok önemli
olacaktır.
DANIŞMAN
Sürecin en başında taşınma ya da kira yenileme kararını verebilmek
için ve sürecin devamında iyi bir gayrimenkul danışmanına sahip
olmak kiracılara çok büyük güç verecektir. Sadece yenileme opsiyonu
ile ilerleyen bir firmanın bile güncel piyasa durumu ve ticari
şartlarını bilmesi gerekir. Bunun için de her gün ofis piyasasını
takip eden bir danışmandan daha iyi bir kaynak olmayacaktır.
SAHA GEZİLERİ
Pazardaki yeni binaları ve yeni teknolojileri görmek size binanızın
teknolojinin gerisinde kalıp kalmadığını gösterecek ve taşınma mı
kira yenilememi kararınızı vermenizde ve güncel piyasa bilgisi
edinmenizde size yol gösterecektir. Ayrıca kira yenileme için de
alternatiflerinizi, rakip binalardaki güncel durumu bilmek size
pazarlık gücü verecektir.
B PLANI
Eğer alternatifleri değerlendirip bir bina ile pazarlık aşamasına
geçtiyseniz yanlış yoldasınız demektir. O alternatif bir anda başka
bir firma tarafından ya da zaten binada olan büyüme ihtiyacı ortaya
çıkmış bir firma tarafından kiralanabilir. Siz de alternatifsiz
kalabilirsiniz. Ya da yenileme pazarlığında hiç taşınabileceğiniz
alternatiflere bakmadıysanız ve mevcut ofisinizin kira yenilemesi
için istediğiniz şartlar oluşmuyorsa dahi B planınız olmadığı için
o şartları kabul etmek zorunda kalabilirsiniz.
TEKLİF ALIN
Hiçbir zaman liste fiyatları üzerinden strateji belirlemeyin.
Teklif alın. Liste fiyatları talep edilen alanın büyüklüğü, katı,
kiracı adayının kim olduğu gibi kriterlere göre belirli
ıskontolarla realize olur. Böylelikle gerçekleşecek rakamları bilip
bunun üzerinden karar vermiş olursunuz