Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ’nin (ATAŞ)
Üsküdar’daki merkezinde Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu ve
Koreli CEO Sungjin Lee ileDevlet 123 milyon lira ödeyecek
birlikteyiz. Arıoğlu, sunumuna ekrana yansıttığı iddialı hesapla
girdi:
- Avrasya Tüneli, birinci yılında zaman, yakıt, emisyon ve kaza malıyetleri açısından sürücülere ve ekonomiye toplam 1.2 milyar lira katkı sağladı.
Hesabın 4 kalemini sıraladı:
* 23 milyon saatlik zaman tasarrufu: 895 milyon lira kazanç
* 30 bin ton yakıt tasarrufu: 286 milyon lira kazanç
* 18 bin ton karbondioksit emisyonu azalımı: 23 milyon lira
kazanç
* 109 milyon araç-km azalması: 6.9 milyon lira kaza maliyeti
tasarrufu
Hesabın iki kalemini kişi başına da ortaya koydu:
- Sürücüler çift yönlü günlük geçişlerinde 17.72 lira yakıt, 25
lira zaman tasarrufu sağladı.
Zaman tasarrufunun saat ve kişi başına 25 lira üzerinden
hesaplanmasını yüksek bulduk, kaynağına sarıldı:
- Hesaplar İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin verileri baz alınarak yapıldı. İBB de zaman tasarrufu hesaplarken aynı veriyi kullanıyor.
Ardından verilere şu yorumu getirdi:
- Avrasya Tüneli’nden geçen kadar geçmeyenler de yararlanmış
oldu. Çünkü, tünel devreye girince 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nde rahatlama yaşandı.
Tünelin 2017’yi 15.6 milyon araç geçişi ile geride bıraktığını
kaydetti:
- Bize verilen garanti, yıllık 25.6 milyon araca denk geliyor.
Bu durumda geçen yıl 10 milyon araçlık eksik geçiş söz konusu. Bu
araçların bedelini devlet bize ödeyecek. Garanti kapsamında
devletten 123 milyon lira alacağız.
Geçen yılki en yüksek günlük geçen araç sayısının 65 bin 927
olduğuna işaret etti:
- Belirlenen günlük geçmesi gereken araç sayısı 68 bin 500. İlk
yıl bu rakama ulaşamadık. Ancak, ilk açılış günlerine göre geçen
araç ikiye katlandı. Geçen yılı günlük ortalama 41 bin araç
geçişiyle kapattık.
Bu yıla ortalama günlük 45 bin araç geçişiyle girildiğini
vurguladı:
- Bu yılın sonuna doğru garanti rakamını yakalarız. 2019’dan
itibaren devletin bize fark ödemesi biter. Ayrıca, garantiyi aşan
gelirin yüzde 30’unu devlete ödeyeceğiz.
Tüneli işletme sürelerinin 25 yıl 28 gün olduğuna değindi:
- Araç-müşteri garantisi verilen projeler içerisinde, en kısa
sürede “garanti”yi geride bırakacak proje Avrasya Tüneli. Çünkü,
şehir içi bir güzergahta.
Arıoğlu’na sorduk:
- Ücreti indirip, geçen araç sayısını artırmayı düşünmüyor
musunuz?
Topu kreditör bankalara attı:
- Tek taraflı olarak fiyatla oynayamıyoruz. İndirime devlet
sıcak bakabilir. Ancak, bu proje için kredi alıp, gelir garantisi
verdiğimiz bankalar var. Onların iznini almadan indirim
yapamayız.
Sonra tünelin kapasitesinin altını çizdi:
- Tünelin günlük kapasitesi 110 bin dolayında. Fiyatı indirip,
aşırı yoğun hale getirmeyi kaldırmaz. Tünel, “niş” bir ürün gibi.
Yani, trafikte asıl işine yarayanlar kullanır.
1.2 milyar liralık tasarruf yanı belki tartışılabilir...
Aldığımız en iyi bilgi, bu yıl Avrasya Tüneli için “garantili
ödeme”nin sona ereceğini öğrenmek oldu...
İlk yıl 70 milyon dolar faiz ödedik
ATAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, Avrasya Tüneli’nin
maliyetinin 1.3 milyar dolar olduğunu anımsatıp, sürdürdü:
- 18 yıl vadeli, 960 milyon dolar kredi kullandık. Özel sektörün en
uzun vadeli borçlanmasıydı. 4 yılı inşaat dönemi olarak
öngörüldü.
Krediyi veren bankaların çoğunluğunu yabancıların oluşturduğunu
belirtti:
- 2017’de 70 milyon doları faiz, 30’u ana para olmak üzere 100
milyon dolar ödedik.
ATAŞ’ın kâr eden bir şirket olduğunu kaydetti:
- Ancak, ortaklar olarak şimdilik temettü almıyoruz. Tamamı borç
ödemeye gidiyor.
Cumhurbaşkanı, itfaiye ve ambülansa ücret yok
BAŞAR Arıoğlu’na Avrasya Tüneli’nden ücretsiz geçiş hakkı olan
araçları sorduk, mevzuata bakıp sıraladı:
- Ambülans, itfaiye araçları ve Cumhurbaşkanlığı makam aracı.
Ardından ekledi:
- Cumhurbaşkanı’na eşlik eden diğer araçlar geçiş ücreti
ödüyor.
- ATAŞ’ın ortakları ücret ödüyor mu?
- Ortaklar olarak biz geçiş ücreti ödüyoruz. İşletme araçları
ödemiyor.
İhlalli geçişler yüzde 2.3’e indi
BAŞAR Arıoğlu, ekrana bir grafik yansıttı:
- İhlalli geçişler ilk ay yüzde 5.92’ydi. Nisan 2017’de yüzde
6.77’ye kadar yükseldi. 2017 sonunda yüzde 2.38’e indi.
İhlalli geçişin içeriğini açıkladı:
- HGS veya OGS’si olup, hesaplarında para bulunmayanlar bu kapsama
giriyor. Sürücü kısa cep mesajı ile uyarılıyor.
Söz konusu sürücülere 15 gün süre tanındığını vurguladı:
- Bu süre içinde hesabına para yatıranlar var. ATAŞ’ın web
sayfasından, banka şubesine gidip ödeyenler oluyor.
Ödemeyenler için ceza uygulandığını anımsattı:
- İşin icraya kadar yolu var. Çünkü, devlet “alacağımın peşine düş”
diyor.