İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Ekonomi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hakan Yetkiner, internetin yaşamın vazgeçilmez bir parçası olduğunu belirterek, "Yaşamın her alanında interneti giderek daha çok kullanıyoruz. Akıllı telefonların sürekli artan işlem kapasiteleri internet kullanımının mobilleşmesine yol açtı. Geçen yıl internet üzerinden alışveriş yapanların oranı yüzde 34.1’e yükseldi. Birbirine internet üzerinden bağlanmış bir dünyada güvenlik açıkları da küresel boyutta. 17 Ağustos 2017 itibariyle kredi kartlarının internet kullanımına açık olması için müşteri onayı gerekecek. BBDK internet alışverişi neticesinde oluşabilecek ticari zararlar karşısında tüketicinin de sorumluluk üstlenmesini beklediğini gösteriyor" dedi.
Türkiye’de yaklaşık 176 milyon banka kartı ile kredi kartı bulunduğunu kaydeden Prof. Dr. Yetkiner, sorumluluğun paylaşılmasının doğru bir karar olduğunu, ancak bu önlemin internet alışverişlerini daha güvenli yapmak için yeterli olmadığını belirtti.ÿ Prof. Dr. Yetkiner, "Elbette bu önlem kendi isteği dışında kredi kartı internet alışverişlerine açık olan bir grup kredi kartı kullanıcısını da siber tehlikelerden doğrudan koruyacaktır. Kredi kartını online alışverişe açık tutan kullanıcıların da daha bilinçli olmaları yönünde bir etkisi olabilecektir. Başta Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu olmak üzere kamu kurumları önleyici tedbirler almak zorundadır. Bu bağlamda virüs ve internet güvenlik programlarının kullanımının artırılması ve korsan yazılım, müzik, filmlerin kullanımının önlenmesi için alınan tedbirlerin artırılması bir zorunluluktur" diye konuştu.
BU SORULARIN CEVABI MERAK EDİLİYOR
Kararın alınma sebebi ise günlük hayatında kredi kartını internet işlemlerinde kullanmayan, kartı ile internetten alışveriş yapılabileceğinin farkında dahi olmayan vatandaşların dolandırıcılar tarafından kandırılmasının önüne geçmek. Ancak kartını elektronik alışverişe açmak isteyen kullanıcıların da bilmesi gerekenler var. İşte yeni dönemde kullanıcıların bilmesi gereken 5 soru ve cevabı...
1) Hangi kartları kapsıyor?
Bireysel müşterilere verilmiş ve verilecek tüm banka ve kredi
kartları kapsam içinde. Belirtilen geçiş süresi sonunda
düzenlenecek olan bireysel banka kartı ve kredi kartları kart
sahiplerine, e-ticaret işlemlerine kapalı olarak gönderilecek.
Mevcut kartlar da eğer onay verilmediyse, online işlemlere
kapatılacak.
2) Kartlar hangi işlemlere kapatılacak?
Kart sahibinin aksi yönde açık talebinin bulunmadığı durumlarda,
bireysel banka kartı ve kredi kartları, yurtiçi ve yurtdışı
sitelerden yapılan tüm elektronik ticaret işlemlerine kapatılacak.
E-ticaret alışverişleri, mobil uygulama ödemeleri, online film ve
müzik gibi abonelik sistemine sahip olan işlemlerde kartlar
kullanılmayacak.
3) Kartın etkilenmemesi için ne yapmalı?
Kart sahiplerinin kartlarını e-ticaret işlemlerinde kullanmaya
devam edebilmesi için ilgili kart bankası ile iletişime geçmesi
gerekiyor. Bunun için 3 yöntem var. Kullanıcıların ilgili bankanın
mobil veya internet şubesindeki ayarlar kısmından elektronik
ticaret işlemine onay vermesi gerekiyor. İnternet ve mobil
bankacılık kullanmayanlar ise şubeye giderek veya telefon
bankacılığıyla işlemlerini tamamlayabiliyor.
4) Ödeme talimatları ne olacak?
Ödeme talimatları kapatılmayacak. Kartlar ile verilen ödeme
talimatları (mail order, telefon order) kapsam dışında tutuluyor.
Yani onay vermeseniz de kartınızı bu işlemlerde kullanmaya devam
edebileceksiniz. Örneğin; sigorta, BES, eğitim, aidat, gibi hizmet
alımlarınız için kartınızdan verdiğiniz talimatlar varsa
etkilenmeyeceksiniz.
5) Bankalar tarafından kullanıcılara kart durumu hakkında bilgilendirme yapılıyor. Bankanızın yönlendirmeleri doğrultusunda ilerleyebilirsiniz. Kart sahiplerinin bu konudaki soru ve talepleri için bankalarına başvurmaları gerekiyor.
BANKALARIN ONAY SÜRECİ
Garanti Bankası
Kredi kartınız için onay vermek isterseniz SMS ile “ONAY” yazıp
kart son 6 haneyi 3340'a gönderebilir,
Paracard’ınız için onay vermek isterseniz SMS ile “AÇIK” yazıp
kart son 6 haneyi 3340'a gönderebilir,
444 0 333 Alo Garanti’yi arayabilir,
Garanti internet şubesi, Mobil uygulama veya Garanti Bankası
şubelerinden işlem sağlayabilirsiniz.
Türkiye İş Bankası
Aralarında boşluk bırakarak “SANALONAY” yazıp herhangi bir
bireysel İş Bankası kredi kartı ya da Bankamatik kartınızın son
altı hanesini 4402’ye SMS ile gönderebilir,
“0850 724 0 724” İş Bankası Müşteri Hizmetlerini arayabilir,
İnternet Şubesi, İşCep veya Maximum Mobil kullanarak veya İş
Bankası şubelerinden işlem sağlayabilirsiniz.
Akbank
“INTERNET” yazıp 8885’e ücretsiz SMS gönderebilir,
444 25 25’i Akbank Müşteri Hizmetlerini arayabilir,
Akbank Direkt’i kullanabilir veya Akbank şubelerinden işlem
sağlayabilirsiniz.
Yapı kredi
“AÇIK” yazıp bir boşluk bırakarak kart üzerindeki müşteri
numaranızı 4944’e ücretsiz SMS gönderebilir,
444 0 444 / 0850 222 0 444 numaralı Yapı Kredi Telefon
Bankacılığı’nı arayabilir,
Yapı Kredi İnternet Şubesi’ni ziyaret edebilir veya Yapı Kredi
şubelerinden işlem sağlayabilirsiniz.
QNB Finansbank
INTERNET yazıp bir boşluk bırakıp kredi kartı numaranızın son 4
rakamını yazarak 2273’e gönderebilir,
0850 222 0 900 QNB Finansbank Müşteri Hizmetlerini
arayabilir,
QNB Finansbank internet şubesini ziyaret edebilir veya QNB
Finansbank şubelerinden işlem sağlayabilirsiniz.
Türkiye Ekonomi Bankası(TEB)
“AÇIK” yazıp boşluk bıraktıktan sonra kartın son 4 hanesini
2941’e SMS gönderebilir,
0850 200 0 666 TEB Müşteri Hizmetlerini arayabilir,
CEPTETEB İnternet Şubesinden, TEB ATM, TEB şubelerinden veya TEB
Telefon şubesinden sesli yanı sistemi ile işlem
sağlayabilirsiniz.
Halkbank
“ONAY” yazıp 3404'e SMS gönderebilir,
0850 222 0 400 numaralı Halkbank Dialog’u arayabilir,
Halkbank İnternet Şubesi veya Halkbank şubelerinden işlem
sağlayabilirsiniz.
Ziraat bankası
444 00 00 - 0850 220 00 00 Ziraat Bankası Müşteri Hizmetlerini
arayabilir,
Ziraat Bankası internet şubesi veya Ziraat Bankası şubelerinden
işlem sağlayabilirsiniz.
ING Bank
“ONAY” boşluk kartınızın son 4 hanesini yazarak 2205’e SMS
gönderebilir,
0850 222 0 600 ING Bank Müşteri Hizmetlerini arayabilir,
ING Bank internet bankacılığı veya ING Bank şubelerinden işlem
sağlayabilirsiniz.
Vakıfbank
“ONAY” boşluk kartınızın son 6 hanesini 6635’e SMS
gönderebilir,
0850 222 0724 Vakıfbank Müşteri Hizmetlerini arayabilir,
Vakıfbank internet bankacılığı veya Vakıfbank şubelerinden işlem
sağlayabilirsiniz.
Denizbank
Tüm kartlarınızı internet alışverişlerinde kullanmaya devam
edebilmek için HEPSİ yazıp 3280’e SMS gönderebilir, ek bir kartınız
özelinde onay vermek istemeniz durumunda ise her bir kartınız için
ayrı ayrı SANAL boşluk kartınızın son 6 hanesini yazıp 3280’e
göndermeniz gerekmektedir.
0850 222 0 800 Denizbank Müşteri Hizmetlerini arayabilir,
Denizbank internet bankacılığı veya Denizbank şubelerinden işlem
sağlayabilirsiniz.