Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) ve Tüketici Dernekleri
Federasyon’u (TÜDEF) Genel Başkanı Aziz Koçal, sosyal medyada yer
alan reklamların büyük bölümünün tüketiciyi dolandırdığını
söyledi.
Sosyal medyada yer alan yanıltıcı reklamların hedefine ulaşmaması
için vatandaşların bunlara ilgi göstermemesi ve sipariş vermemesi
konusunda uyarıda bulunan Koçal, ‘Tüketici bu sponsorlu reklamları
güvenli bulup, fiyatı uygun bularak marka ürünler sanıp hemen
sipariş verip ödemede bulunuyor. Ancak sponsorlu reklamda
gösterilen, marka ürün değil, kalitesiz ve para verilip alınmayacak
bir ürün geliyor” dedi.
Bu aşamamadan sonra tüketicinin haklarını araması konusunda
yapabileceği çok fazla bir seçeneği bulunmadığını ifade eden Aziz
Koçal, “Çünkü bu sponsorlu reklamların yer aldığı sosyal medya
kuruluşları yurtdışı menşeili oldukları için başvuru olanakları ve
hak arama seçenekleri kısıtlı” dedi.
Ucuz fiyat etkiliyor
Sponsorlu sosyal medya reklamlarının çeşitli ürünler üzerinden
olduğunu belirten Koçal; tüketicinin en çok sunulan marka ve fiyat
üzerinden yönlendirildiğini söyledi.
Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) ve Tüketici Dernekleri
Federasyon’u (TÜDEF) Genel Başkanı Aziz Koçal, “Tüketici, örneğin
ayakkabıda çok bilinen bir markanın sponsorlu reklamını görünce
teklif edilen fiyatı sorgulamadan, ucuz bulup, kaçırmamak amacıyla
hemen sipariş veriyor. Ancak gelen ayakkabının o marka ile
alakasının olmadığını eline alınca anlıyor. Fakat Bu mağduriyetin
giderilmesinin önü tıkalı. Çünkü bu tür dolandıran reklamlar
yabancı sosyal medya kanalında yer alıyor. Fiyatı 400 Türk Lirası
(TL) olan ayakkabıyı 100 TL’ye alamazsınız. Sorgulamadan, gerçek
fiyatla karşılaştırmadan bu tip reklamlara kanıp sipariş vermeyin”
diye konuştu.
Denetime rağmen...
Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu’nun kurulduğu ilk yıllardan bu
yana, yapmış olduğu özverili çalışmaları sonucunda, aldatıcı ve
örtülü reklamların sayısında azalmalar olduğunu ve bu görüşlerini
bakanlığa da ilettiklerini söyleyen Koçal, tüketiciyi reklam yolu
ile aldatan firmalara karşı uygulanan durdurma, düzeltme ve para
cezalarının Reklam Kurulu’nu tüketiciyi koruyan kuruluşlar arasında
ilk sıraya yerleştirdiğini ifade etti. Koçal, buna karşın yazılı ve
görsel basın ile firmaların web sayfalarında yayınlanan aldatıcı
reklamlara getirilen sıkı denetim sonucunda bazı kötü niyetli firma
ve kişiler denetimsiz bir alan olarak gördükleri Facebook, Twitter
ve İnstagram gibi sosyal medya alanlarına yöneldiklerini
söyledi.
Ayakkabıdan saate kadar her şey var...
Türkiye’de 45 milyondan fazla kullanıcısı olan Facebook’ta,
özellikle sponsorlu reklam adı altında çok cüzi bir ücret ödeyerek
her türlü sahte markalı ve aldatıcı ürünün rahatlıkla
pazarlandığını ileri belirten Koçal şöyle konuştu:
“Bilinen markaların taklitleri ile ayakkabı, t-shirt, saat ve hatta
her türlü hastalığı yüzde yüz tedavi ettiğini iddia eden bio enerji
firmaları, yakıtta yüzde 15 tasarruf sağladığını iddia eden borlu
motor katkılarına kadar her türlü aldatıcılık Facebook ve
benzerleri sosyal medyaya kaymış, firmalar beş on lira gibi düşük
bütçelerle sosyal medya üzerinden verdikleri linkler ile
tüketicileri aldatmaya devam ediyorlar.
Biz de TÜDEF Reklam İzleme Komisyonu olarak bu tür reklamları
tespit edip Reklam Kurulu’na bildirmeye devam ediyoruz.
Reklam Kurulumuz sosyal medya üzerinden reklam yapan bu aldatıcı
firmalar ile de çok yoğun bir şekilde mücadelesini sürdürmekte,
Facebook’ta yayını kaldıran, linkini kapatan firmaları dahi
cezalandırmaktadır. Tüm bu çabalara karşın, bu firmalar birkaç gün
yayında kalarak adeta “vur kaç“ usulü ile binlerce tüketiciyi
aldatmaya devam etmektedirler. Ülkemizde 45 milyon insanın girdiği
bu mecra, ne yazık ki bir mecra kuruluşu olarak görev ve
sorumluluğunu yerine getirememekte, yalnızca şikayet üzerine bu tür
reklamların yayınlarını ancak birkaç gün sonra
silebilmektedir.”