1. Suçu sisteme atma: Hiçbir sistem suçlu değildir. Sorun sistem sorunu değil.

1. Suçu sisteme atma: Hiçbir sistem suçlu değildir. Sorun sistem sorunu değil. Öyle ayrıntılı bir eğitim sistemine ihtiyacımız yok. En basit sistemlerle harikalar çıkaran ülkeler var. Bunu yapabilmeleri sistemi tartışmaktan ve sürekli değiştirmekten değil insanın kalitesini arttırmış olmalarından kaynaklanıyor. Her sistemin zayıf noktaları olur. Önemli olan ise o sistem içindeki insanların bu zayıf noktalardan yararlanmaya çalışmamaları. Sık sık sistem değiştirmek yerine hangi sistem yürürlükte ise o sistemin güçlü yanlarını geliştirmeye bak. Böylelikle sistemin zayıf yanları güçlü yanlarının gölgesinde kalacaktır. İçindeki iyi aslanı besle. İyi aslan kötü aslanı boğacaktır. Sistemin içindeki iyi aslan çalışkan ve dürüst insanlardır.
2. Eğitim kurumlarını standardize et. Standartlaşma çabalarını destekle. Devlet olarak ülkenin doğusundaki bir okulun kalitesi ile batısındaki bir okulun kalitesini eşitlemek için elinden geleni yap. Kurumlara eşit fırsatlar ver. Standartların altında kalan kurumları analiz et. Bu kurumlarda eksik olan şey nedir? Standart başarıyı sağlamaları için nelere ihtiyaç duymaktadırlar. Devletin görevi standardizasyon sağlamaktır. İstisnasız her eğitim kurumunun belli sınırların üstünde kalmasını sağlamaktır. Bu standardizasyon sadece kâğıt üstünde kalmamalıdır. Bir ülkede en kötü eğitim kurumunun bile bir seviyesi olduğunda yüksek prestijli okullara giden yol açılmış demektir. Standartlar bir kere belli olduğunda ve yerine oturduğunda, hiçbir eğitim kurumu aşağıya doğru hareket edemeyecektir. Kalitesizliğe giden yol tutulduğunda herkes kaliteye yönelecektir. Her kurum standart olmaktansa standardın üstünde olmak isteyecektir. Farkını ortaya koymak isteyecektir. Kurumlar standardın üstüne bir şeyler koymak isteyeceklerdir. Bu anlamda yüksek prestijli eğitim kurumları başıboşluğun ve denetimsizliğin değil iyi bir standardizasyonun ürünüdür. Ancak iyi bir standardizasyon sonucunda üniversitelerimiz dünya çapındaki üniversiteler arasında ilk yüzün içinde yer alabilir.
3. Öğretmenleri ödüllendir. Öğretmenlerin saygınlığını kendilerine iade et. Öğretmenlerden sıra dışı çalışmalar bekleniyorsa ödüllendirilmeleri şarttır. Her kurumun şartları farklıdır. Farklı şartlarda eşit hizmet sunmak öğretmenlerin görevidir. Yetersiz kurumlar yeterli hale getirmek öğretmenlerimizin fedakârlıkları sayesinde mümkün olmaktadır. İlkokuldan tutun da üniversiteye kadar geçerli olan bir durum var. Artık hiç kimse çocuğunu bir okula yazdırırken o okulun fiziksel imkânlarına bakmıyor. Kütüphanesi olmazsa ne yaparım demiyor. Spor salonu yeterli gelmezse o okulda okumam demiyor. Öncelikle o okuldaki öğretmenlerin kalitesini sorguluyor. Öğretmenler fedakâr mı, kaliteli mi ve gerçekten de insan yetiştirmeye ehiller mi… Evet, öğretmen eğitimin en önemli unsuru. Ve fedakâr bir öğretmen için en üzücü şey emeklerinin görmezden gelinmesidir. Bu, bir öğretmene yapılabilecek en büyük saygısızlıktır. Öğretmenlerin saygınlığını onlara iade etmeliyiz. Öğretmeninin emeğini görmezden gelen bir tavır başarıya ulaşamaz. Ülkedeki her öğretmenin performansı belirlenmeli, gerekiyorsa her öğretmenin maaşı, unvanı ve derecesi farklı olmalı.
4. Öğrencileri doğru yönlendir. Bir ülkenin tek sermayesi insan gücüdür. Eğitimin tek amacı da bu gücün israf edilmeden kullanılmasını sağlamaktır. Eğitim süreci sonucunda bir birey kendisine uygun olmayan bir yerde ise bu eğitim sürecinde yönlendirme eksik yapılmış demektir. İnsanını israf etme. Memleketin kaç mühendise ihtiyacı varsa o kadar mühendis yetiştir, kaç öğretmene ihtiyacı varsa o kadar öğretmen… Yüz binler öğretmen olarak atanmak için beklerken memlekette yeterince doktor yoksa aşçı yoksa çiftçi yoksa orada korkunç bir katliam yapılmıştır. Katliam diyorum çünkü yanlış yönlendirmenin veya yönlendirmemenin katliamdan farkı yoktur.
5. Derdin sadece eğitim olmasın. Büyük düşün. Derdin ülken olsun. Ümmet olsun. Bir ülke kaliteli bir yer olacaksa işe eğitimden başlanmalı. Ama maalesef eğitim yeterli değil. Siyaset, sanat, ticaret, medya, spor… Her unsur verilen eğitimi besler ya da onu bozar. İyi bir eğitim ile iyi bir nesil yetiştirmiş olmak yeterli değildir. Çocuklarımıza son nefesimize kadar sahip çıkalım. Aldıkları eğitime uygun yaşayabilmeleri, kişiliklerinin bozulmaması, kirlenmemeleri için tüm önlemleri alalım. Kuzularınızı kendi başlarına kırlara salarsanız kurda kuşa yem olurlar. Karşı karşıya oldukları tehlikeler büyük.