Alman uçak firması AQUILA'yı (kartal) satın alan Gökçen Grubu'na
bağlı B Plas'ın Üst Yöneticisi Celal Gökçen, Bursa'da da uçak
üretimi gerçekleştirmek istediklerini belirterek, "Üretimi devam
ettirip başka modeller üzerinde de çalışacağız" dedi.
Gökçen, bir otelde düzenlenen basın toplantısında, havacılıkla
ilgili plan ve düşünceleri yokken birden bu işe girdiklerini ve
hızla yol aldıklarını söyledi.
Satın aldıkları firmanın ayda iki uçak üretir durumda olduğunu
anlatan Gökçen, şunları kaydetti:
"Bu uçaklar, iki kişilik. Genelde eğitim ve turing uçağı. Avrupa'da
bu tür uçakların kullandığı 792 havaalanı var. Dolayısıyla ülkeden
ülkeye bu uçaklarla gidilebiliyor. Uçakların bin 100 kilometre
menzili, 4 silindiri, Bombardier motoru var. Bütün yapısı,
kompozit. 100 kilometrede 9,5 litre, 95 oktan süper benzinle
çalışıyor. Eğitim uçağı olduğu için bakım kolaylıkları da
düşünülmüş şekilde. Tabii ki rakipleri de var ama onların bakım
masrafları 25 bin avro civarındayken biz, bunu 4-5 bin avro ile
yapabiliyoruz. Hafif, 500 kilogramlık bir eğitim ve turing uçağı.
Satış fiyatı uçağı oluşturma şeklinize göre 165 bin avrodan 210 bin
avroya kadar değişiyor."
Gökçen, uçak firması almalarının ardından taleplerin gelmeye
başladığını ifade ederek, "Uçak, iyi bir uçak olarak biliniyor ve
sağlam, havadaki güvenilir kullanımı ile öne çıkıyor. Firmada
sertifikalar var. Firma profilinde önce tasarım yapabilme
sertifikası olması lazım. Dizayn ve yeni uçak geliştirebilmek için,
bu var. Üretim sertifikası da var. Bunun ötesinde bakım sertifikası
da mevcut. Bir özelliği de 'uçuşa uygunluk', yani başka uçakların
uçuşa uygunluğuna sertifika verebilme yetkisi var. Bu yetkilerle
bütün konuları kapsayan bir firma" dedi.
- "Başka modeller üzerinde de çalışacağız"
Firmanın şu anda 42 çalışanının olduğunu, bu sayının artırılacağını
vurgulayan Gökçen, şu bilgileri verdi:
"Üretimi devam ettirip başka modellerde de çalışacağız. Bu yılın
programını yaptık, geliştirmeleri de ortaya koyduk. O yönde
ilerleyeceğiz. Daha güçlü bir motor çalışması var ama en ufak bir
şeyi değiştirdiğinizde dahi bütün hepsi sertifikasyondan geçmek
durumunda. Dolayısıyla tekrar uçağın ele alınması gerekiyor. Şu
andaki motor 100 beygirlik, 130 beygirlik bir turbo versiyonu
okullardan gelen talep üzerine çalışmaya alındı. Gece uçuşu ile
aletli uçuş sertifikasyonu da yakın zamanda ele alınacak. İlk
etapta yapılacaklar bunlar. Daha sonra bir güvenlik paraşütü için
çalışacağız. Aynı zamanda 4 kişilik uçak için çalışmalarımıza devam
edeceğiz."
"Bundan sonraki adımımız, Bursa'da bunu geliştirmek için neler
yapabiliriz olacak" diyen Gökçen, Bursa Ticaret ve Sanayi
Odasındaki (BTSO) Uzay, Havacılık ve Savunma Kümelenmesi
bünyesindeki firmaların konuyla ilgili çaba gösterdiklerini
aktardı.
Gökçen, "Biz gelip geçiciyiz. AQUILA, inşallah şehrimize kalıcı
olarak gelir ve devam eder" ifadelerini kullandı.
- "Türk uçak firması, dünya markası olarak dünya
pazarlarında"
Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe de raylı sistemlerin
kentte üretilmesinin ardından ikinci hedefin Bursa'da hava
araçlarının üretilmesi olduğunu vurguladı.
Artık hava araçlarının Bursa'da üretilebileceğini vurgulayan
Altepe, havacılıkla ilgili proje ararken, Berlin'de satılan hazır
bir uçak fabrikası bulduklarını anlattı. Altepe, şunları
kaydetti:
"Yaklaşık 20 yıllık birikimi olan, içinde de 30-40 yıllık tecrübeli
mühendisleri olan bu fabrikanın satıldığını gördük. Bununla ilgili
çalışmaları sürdürdük ve sonunda işi bitirmeye geldi sıra.
Almanya'da bir fabrika alınacak, bunun bedeli ödenecek, fabrikanın
iç ekipmanlarından sonra kendisi de alınacak. Sonra bu işe daha
çaplı yatırımlar yapılacak ve iş genişletilecek. İlk aklımıza gelen
Gökçen Grubu oldu. Aynı zamanda pilot olan Celal Bey, 'Ben seve
seve yaparım, o firmayı da alırım' dedi. Biz de mutlu olduk."